České aerolinie (ČSA) oznámily úřadu práce propuštění až 430 svých zaměstnanců. Dnes o tom informovaly Hospodářské noviny. Hromadné propouštění už potvrdila i předsedkyně odborů posádek letadel. Společnost nemá v době pandemie nárok na státní podporu. Až do konce února je pod ochranným moratoriem před věřiteli.

Společnost Smartwings, pod níž ČSA spadají, varuje, že bez pomoci státu čeká ČSA insolvenční řízení. Firma totiž nedosáhne na pomoc z programu Covid Plus. Smartwing proto už dříve vládu vyzvaly k vytvoření samostatného kompenzačního programu pro letectví. Kompenzace by tak mohly prokrýt zrušené lety během nouzového stavu z jara loňského roku. Tehdy skupiny spočítala náhradu na zhruba půl miliardy korun.

Covid Plus čerpat nemohou

Stát se ale žádnou pomoct naplánuje. „Žádnou specifickou podporu pro skupinu Smartwings nepřipravujeme,“ uvedl pro HN ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Ministerstvo dopravy už dřív oznámilo, že program Covid Plus, který umožňuje čerpat záruky i podnikům z dopravy a cestovního ruchu, může využít společnost Smartwings jako majoritní vlastník ČSA.

Loni v létě ČSA oznámily, že plánují do letošního února snížit počet zaměstnanců o víc než 300. Tehdy zaměstnávali asi 700 lidí. Propouštění se dotklo i sesterské Smartwings.

Oznámení o hromadném propouštění dnes Hospodářským novinám potvrdila i předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová. „Mohu potvrdit, že nám bylo doručeno oznámení o hromadném propouštění,“ řekla deníku Löffelmanová. Podle ní zatím zaměstnanci neznají plán, jak chce firma přežít následující týdny.

Mohlo by vás zajímat

Loňské moratorium

Návrh na vyhlášení mimořádného moratoria v rámci zákona Lex COVID podala skupina Smartwings už loni na konci srpna. Potřebu tohoto institutu skupina odůvodnila právě následky pandemie a tím i největší krize v letectví. Zároveň uvedla, že ještě před vypuknutím pandemie byly obě společnosti ziskové. Očekávají, že po pandemii se k ziskovosti opět vrátí. Cílem bylo také získat čas pro vyjednávání s věřiteli.

„Věříme, že veškeré aktuální kroky nám umožní úspěšně překonat tuto bezprecedentní krizi,“ řekl tehdy spolumajitel skupiny Jiří Šimáně.

Ztráty ČSA ochromily

ČSA podle Šimáněho loni zaznamenaly ztrátu asi 1,5 miliardy korun. Vedle toho nemají leasingovou společnost, která by je podpořila tak, jak se to stalo v případě Smartwings, uvedl Šimáně. Případný úpadek a insolvenční řízení může postihnout i klienty ČSA, kteří u společnosti nakoupili letenky za miliardu korun a dosud je nevyužili.

Smartwings a ČSA loni na pravidelných linkách a charterových letech připravila meziročně o 83,7 procenta méně cestujících. Jejich služeb tak využilo jen 1,8 milionu lidí. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) je trh letecké dopravy v České republice nejvíce postižen pandemií koronaviru a restrikcemi v cestování.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.

(čtk, pdm)