Růst ekonomiky, nízká míra nezaměstnanosti, pokles cen pohonných hmot a větší ochota lidí utrácet. To jsou hlavní trendy formující trh s mezinárodní přepravou zásilek.
Ta aktuálně dosahuje svého letošního vrcholu a nese se ve znamení rekordního počtu importovaných zásilek. Kromě prognóz Českého statistického úřadu to potvrzují také statistiky společnosti Smartex.
„Rok 2015 bude patřit k těm, které se pozitivně zapíší do statistik přepravních společností působících v České republice. Stoupá míra přeshraničního obchodu, a zatímco v závěru loňského roku ještě většímu růstu bránila oslabená koruna, aktuálně se situace změnila. Ochota lidí utrácet se vrátila a to díky pozitivnímu vnímání budoucnosti a firmy jsou tak nuceny měnit svoji strategii,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Podle Českého statistického úřadu ve třetím čtvrtletí 2015 hrubý domácí produkt rostl o 4,3 %. I to je jeden z důvodů, proč české firmy v září a říjnu importovaly více zásilek, kterými pokryjí předvánoční a vánoční období. Jen data společnosti Smartex hovoří o 40% navýšení v počtu přepravovaných zásilek a 15% v obratu za toto období. Čísla budou růst také v listopadu, protože importní zásilkový boom neskončil. Lidé berou obchody útokem a tuzemští podnikatelé tak doobjednávají další zboží tak, aby vykryli své potřeby vůči zákazníkům.
Mohlo by vás zajímat
Na poslední chvíli ne lodí, ale letadlem
Levnější pohonné hmoty přitom mění zavedené standardy. V případě dovozu zboží ze vzdálenějších destinací sahají firmy v těchto dnech k tomu, že namísto lodí, objednávají přepravu letadlem. Pokles palivových příplatků totiž dělá leteckou mezinárodní dopravu čím dál tím více dostupnější a efektivnější. Firmy si uvědomily, že jen tak v aktuální situaci mají jistotu, že zásilky určené pro vánoční trh stihnou ještě dorazit včas. „V předvánočním období jsme zaznamenali dvouciferný nárůst přepravy zboží z Jihovýchodní Asie. Je to logický fakt, protože v této zemi své zboží stále více vyrábí a nakupuje podstatná část firem. V posledních dnech přitom evidujeme zvýšený počet dotazů na termíny doručení. Dochází tak k tomu, že levnější lodní dopravu střídá sice o něco dražší, ale zase rychlejší doprava letecká. Vliv na to má i to, že továrny v Číně jedou na plné obrátky, ale i přesto nestíhají plnit nasmlouvané objednávky a tak se zboží připravené na export posílá o několik týdnů později,“ dodal závěrem Alexandr Michaljanič.
-of-