INZERCE

Turistka, fotografka. Ilustrační foto: www.pixabay.com

Cestovní ruch přinesl ekonomice 250 miliard korun

Cestovní ruch je nedílnou součástí českého hospodářství. V roce 2015 tvořil 2,8 % hrubého domácího produktu a pracovalo v něm 228 tisíc osob. Celkový objem výdajů za cestovní ruch na našem území dosáhl 250 miliard korun.

Vnitřní spotřeba cestovního ruchu je souhrnným ukazatelem poptávky všech návštěvníků, kteří tráví svou dovolenou v Česku. Nezáleží na tom, jestli se jedná o českého turistu nebo o návštěvníka ze zahraničí. V roce 2015 dosáhla tato spotřeba 250 miliard korun, což bylo meziročně o 5,3 % více.

Příjezdový cestovní ruch tvořil 59 % spotřeby. Zbývající dvě pětiny, konkrétně 102 miliard korun, generovali tuzemští návštěvníci prostřednictvím domácího cestovního ruchu. „V rámci výdajů cestovního ruchu převažovaly v roce 2015 finanční prostředky vynaložené na zboží, a to z 29 %. Pokud se týká služeb, návštěvníci vynaložili 20 % svých výdajů na osobní dopravu a stejný podíl finančních prostředků i na stravování. Za ubytovací služby pak utratili 18 % výdajů,“ říká Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ. Marže cestovních kanceláří, agentur nebo průvodců tvořily zhruba 3 % spotřeby vnitřního cestovního ruchu.

V roce 2015 zaměstnával cestovní ruch 228 tisíc osob, což bylo meziročně o 1,2 % více. V 82 % šlo o zaměstnance, ve zbývající části o podnikatele. „Podíl cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti v národním hospodářství činil 4,4 %. V turismu tedy pracoval každý třiadvacátý Čech,“ dodává Zdeněk Lejsek z oddělení statistiky cestovního ruchu ČSÚ s tím, že podíl cestovního ruchu na zaměstnanosti v Česku je podobný situaci ve Švýcarsku nebo Nizozemí.

Nejvíce, 72 % pracujících našlo uplatnění v oborech charakteristických pro cestovní ruch. Ve stravovacích a pohostinských zařízeních poskytovalo své služby turistům 67 tisíc osob, v ubytovacích službách 39 tisíc a v cestovních kancelářích a agenturách 13 tisíc. Dalších téměř 60 tisíc osob bylo zaměstnáno v odvětvích souvisejících s cestovním ruchem. Patří mezi ně například výroba map, suvenýrů nebo upomínkových předmětů, obchodní činnosti, spoje a telekomunikace nebo činnosti v oblasti nemovitostí.

-red-