INZERCE

Podvodný e-shop. Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

České e-shopy skupují miliardáři

Zatímco celý maloobchod roste jen o několik málo procent každým rokem, tak prodeje prostřednictvím internetu zaznamenávají růst o desítky procent. A miliardáři na růstu e-shopů chtějí vydělat.

V loňském roce vzrostl českým e-shopům obrat přibližně o 26 % s tím, že obdobný trend se také očekává letos. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO Acomware.

Eshopy dobývají miliardáři

Miliardáři si až nyní uvědomují, jaké obrovské příležitosti může svět e-commerce nabízet s tím, jak se valuace jednotlivých projektů může během několika let zvýšit o stovky procent. Ztracený čas z minulosti se miliardáři snaží dohnat hromadnými akvizicemi. Příkladem je chování skupiny E-commerce Holding, která je spoluvlastněna finanční skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Včera se potvrdilo, že ovládla prodejce zájezdů Invia.cz. Spekuluje se, že za web zaplatili přibližně 2 miliardy korun. Růst valuace během let byl obrovský, v roce 2008 totiž Inviu koupil polský fond MCI, který za majoritní podíl zaplatil 73 milionů korun. Investice Rockaway však může mít při růstu e-commerce zajímavou návratnost. V roce 2014 přitom server vygeneroval obrat ve výši přibližně 3,4 miliardy Kč a měl zisk 81 milionů korun.

Nákup Invie nepatří ale mezi nejvýznamnější investice miliardářského holdingu E-commerce Holding. V říjnu minulého roku totiž skupina koupila e-shop Mall a srovnávač cen zboží Heureka.cz, na oba servery přispěla PPF s tím, že vyšly na více než 200 milionů euro (přibližně 5,4 miliardy korun). Jednou z dalších významných akvizicí tohoto holdingu byl také nákup internetového e-shopu Czc.cz, který se specializuje na výpočetní techniku.

Obchodní centra na polích budou mít problémy

Internet tak mění svět obchodu, na který začínají doplácet například obchodní centra. Zatímco na internetu najdeme i zboží, které se běžně prodává v zahraniční, tak skladba českých obchodních center je většinou unifikovaná. Budoucnost můžou mít podle analytiků jen specifická outletová centra, která nabídnou zboží dražších značek za přijatelnou cenu.

Ukazuje se totiž, že model založený na postavení obrovského obchodního centra na poli není nadále udržitelný. Přesvědčil se například o tom řetězec Tesco, který začal prodávat některé své obchodní domy.  Zatímco dnes je pozice obchodních řetězců stále neotřesitelná, tak za pár let vše může být jinak. Stále více se rozmáhá trend rozvážky potravin domů, tedy takzvaných on-line supermarketů.

Na tento trh jako jeden z prvních vstoupilo právě Tesco. Zatímco vám však Tesco často doručí potraviny až následující den či později, tak Čuprův projekt Rohlik.cz slibuje dovoz potravin do 90 minut. A mohutnými investicemi na tento trh také vstoupil Křetínského a Havrlantův E-commerce Holding, který založil e-shop s potravinami Kolonial.cz. A znovu na to šli buldozersky: Angažovali Petra Vyhnálka, dlouholetého a úspěšného šéfa tuzemského řetězce Globus.

Jak Rohlik.cz tak Kolonial.cz očekávají, že v tomto roce dosáhnou obratu ve výši 1 miliardy korun. Stále se však jedná, vzhledem k celkovému obratu v oblasti prodeji potravin o drobné. Trh ale roste velmi dynamicky: Rohlik.cz však v minulém roce měl obrat jen 300 milionů Kč.

Arsen Lazarevič