ČD ode dneška omezují vlaky mezi Prahou a Ostravskem. Zavírají ČD Lounge. Od soboty nebudou minibary

Čekárna ČD Lounge v Olomouci i všechny další jsou od 28. 10. uzavřeny do odvolání. Foto: Jan Chaloupka, zdroj ČD. Grafika ED

Ode dneška do odvolání nepojedou vlaky Pendolino mezi Prahou a Bohumínem. Výjimkou je „Košičan“(7:00 z Prahy, 15:00 z Košic). Nově nepojede také pár vlaků Ostravan Ex 549 (od 28. října) a Ex 548 (od 29. října) mezi Prahou a Návsím. Od soboty 31. října budou ve vlacích ČD zrušeny služby minibaru. Svá spojení omezují také další dopravci. Leo Express dnes například vypraví jen dva spoje do Ostravy, zítra dokonce nejede žádný.

České dráhy v souvislosti s aktuální epidemickou situací, režimem omezeného pohybu obyvatel a výrazně nižší poptávkou po cestování od 28. října optimalizují nabídku spojení mezi Prahou a Ostravskem. Omezené cestování vlaky na této lince bude platit do odvolání.

„Od středy 28. října nepojedou v úseku Praha – Ostrava – Bohumín komerční vlaky SC Pendolino, výjimkou bude jeden pár spojů SC 241 / 240 Pendolino Košičan, který pojede v celé trase Praha – Ostrava – Košice a zpět. Vedle již dříve zrušených vlaků IC Opavan (spoje IC 502, 513 a 514 v trase Praha – Opava a zpět) a IC Ostravan (spoje IC 508, 511, 518 a 519 v trase Praha – Bohumín a zpět) nově nepojede také pár vlaků Ostravan Ex 549 (od 28. října) / Ex 548 (od 29. října) mezi Prahou a Návsím,“ upřesnil mluvčí ČD Robert Pagan. Cestující budou moci mezi metropolí a Ostravskem využít osm vlaků Českých drah v každém směru, a to expresy Ostravan mezi Prahou, Ostravou a Žilinou, expresy Silesia a Cracovia mezi Prahou, Ostravou a Varšavou, resp. Krakovem a pár vlaků IC 517 / 516 mezi Prahou a Bohumínem.

„Pendolina, která jezdí v kategorii IC mezi Prahou a Karlovými Vary (IC 504 / 505), resp. Františkovými Lázněmi (IC 512 / 515), pojedou v těchto úsecích i po 28. říjnu bez omezení,“ dodal Pagan.

Kompletní informace k omezení dálkových a regionálních vlaků (platnost je do odvolání) najdete zde

ČD Lounge se uzavírá ode dneška

Další nepříjemnou novinkou je, že cestující narazí na zamčené čekárny ČD Lounge. Restaurační vozy a bistra jsou i nadále ve vlacích řazeny a lidé si v nich mohou zakoupit občerstvení s sebou. „Od 31. října nebude ve všech vlacích dálkové dopravy poskytována služba ČD Minibar. Tato omezení platí do odvolání,“ dodal mluvčí národního dopravce.

Změny také v regionech, kraje omezují objednávky

Představitelé některých krajů také omezili nebo snížili objednávky tzv. „závazkových spojů“, které zajišťují základní dopravní obslužnost. Vládní omezení pohybu osob a tím pádem i rapidní úbytek cestujících přichází v době, kde se na krajských úřadech chystá střídání politického vedení. O to je situace složitější. „Naším cílem je zachování základní dopravní obslužnosti obdobně, jak tomu bylo v rámci první vlny. Tou jsou míněny zejména cesty do a ze zaměstnání či k lékaři. Situaci průběžně vyhodnocujeme a ve spolupráci s objednateli plánujeme další postup. S ostatními dopravci naše opatření nekoordinujeme. Toto je úloha objednatelů,“ dodává Pagan a doporučuje sledovat stránky národního dopravce.

Mapa omezených spojů 

Mluvčí pardubického kraje Dominik Barták uvedl, že krajský krizový štáb prozatím další omezení neplánuje. „Pokračují tak omezení spojů ČD, které poklesly zhruba o 11 %, u dopravce Leo Express 19 %,“ řekl Barták. Leo Express zajišťuje v pardubickém kraji některé regionální spoje. Firma oznámila, že vzhledem k omezením v objednávkách ze strany vedení kraje uzavírá do odvolání pokladny v Jablonném nad Orlicí a Králíkách. Pozastavena byla také návazná autobusová linka Lichkov – Dolní Morava.

Pokladny ČD zatím otevřeny, omezuje se jejich počet

Většina pokladních přepážek ČD je podle již citovaného mluvčího Roberta Pagana dále cestujícím k dispozici. „V některých stanicích však například došlo pouze k omezení počtu otevřených přepážek, k jejich uzavření jsme přistoupili pouze ve výjimečných případech. Cestující současně prosíme, aby k nákupu jízdenek využívali přednostně on-line prodejní kanály (e-shop nebo aplikaci Můj vlak) a v případě nákupu jízdenek u pokladen ve stanicích upřednostňovali bezhotovostní platby,“ uvedl Pagan.

Mezinárodní vlaky s omezenou kapacitou místenek

Server Jedemevlakem, který mapuje spíše zajímavosti u zahraničních vlakových spojení,  na svém twitteru upozornil na to, že polský národní dopravce umožňuje prodat jen polovinu z běžného počtu místenek. Rezervační systém po naplnění kapacity 50 % neumožní prodat místenku. Do naplnění kapacity ukazuje vyblokovaná místa jako obsazená.

Náhled volných míst v mezinárodním rychlíku Silesia mířícím do Polska ze všeho nejvíce připomíná šachovnici.

Reagují i dopravní podniky

Na noční zákaz vycházení reaguje také Regionální organizátor pražské integrované dopravy ROPID. „V důsledku minimální poptávky a v očekávání prodloužení nouzového stavu i všech stávajících vládních opatření je připraveno k pondělí 2. listopadu 2020 omezení provozu pražské MHD i železnice ve večerním období, na kterém se domluvili Hl. m. Praha, ROPID, DPP, IDSK a České dráhy. Denní provoz metra, tramvají a autobusů by byl ukončen postupně v období cca mezi 22:00 a 22:30 hodin. Současně s tím by vyjely dříve noční linky tramvají i autobusů. Prodloužily by se také intervaly na páteřních železničních tratích po 21. hodině. Nabídka spojů metra, tramvají a příměstských autobusů bude nadále držena vysoko nad aktuální poptávkou, která je nyní opět nižší o cca 70 % oproti obvyklému stavu. Přesto dojde k mírnému prodloužení intervalů na těchto linkách cca do rozsahu prázdninového provozu, kdy obvykle cestuje o cca 25 % cestujících méně,“ uvedla společnost na svém webu.

„Úpravy MHD jsou navrženy tak, aby neomezovaly pracovníky zdravotnických zařízení a dalších profesí v režimu 24/7 a střídání večerních a nočních směn. Střídající pracovníci budou moci využívat poslední denní spoje při cestě do/z práce. Pokud v souvislosti se zkrácením denního provozu linek PID do období 22:00 až 22:30 hodin dojde k dílčím komplikacím v zajištění dopravní obslužnosti některých lokalit, je Praha připravena pro pracovníky IZS a další infrastrukturní profese zajistit operativní doplnění spojů na adrese [email protected],“ dodává dále společnost.

Dopravní podnik města Olomouce zavedl už od 26. října prázdninový provoz na některých linkách. Jejich kolegové v Brně jezdí v prázdninovém režimu od stejného data na všech linkách.

Poslední metro o 2 hodiny dříve, než dosud

Podle vedení ROPIDu nejvíce klesla poptávka po cestování ve večerních a nočních hodinách, a to cca o 80 %. „V návaznosti na aktuálně platný zákaz vycházení po 21. hodině omezena nabídka Pražské integrované dopravy i ve večerním období. Metro, denní tramvaje a autobusy včetně příměstských linek ukončí od pondělí 2. listopadu svůj provoz již v období cca mezi 22:00 a 22:30 hodin, kdy je v Praze nahradí linky nočních tramvají a autobusů. Ty už v současnosti obsluhují drtivou většinu městských částí včetně těch okrajových. Poslední metro na každé lince vyjede o dvě hodiny dříve než dosud. Na poslední spoje metra budou navazovat poslední denní spoje povrchové dopravy, stejně jako je tomu v současnosti,“ uvádí ROPID v tiskové zprávě.

Odjezdy posledních spojů metra z konečných od 2. listopadu 2020:
• Linka A: Depo Hostivař: 22:01 | Nemocnice Motol: 22:01
• Linka B: Zličín: 22:00 | Černý Most: 22:05
• Linka C: Letňany: 22:04 | Háje: 22:04

Po dohodě se zástupci středočeského kraje je také zkrácen denní provoz i na příměstských autobusových linkách, které navazují na metro. „S výjimkou linek 951 a 953 bude po dohodě s městy a obcemi Středočeského kraje zrušen provoz nočních příměstských linek. Na železnici bude po 21. hodině prodloužen interval na páteřních tratích z Prahy do Středočeského kraje (linky S1, S2+S22, S4, S7, S9) ze 30 na 60 minut. Popůlnoční rozjezd vlaků z Prahy bude zachován,“ doplňuje organizátor dopravy.

Jiří Reichl