INZERCE

Společnost Operail expandovala do oblasti mezinárodního leasingu vagónů a nákladní dopravy ve Finsku, ale po změně vládní strategie byly pronajaté vozové parky a finské podnikání považovány za nestrategická aktiva a prodány novému nabyvateli. Foto: Operail

Část estonského státního carga je na prodej. Investor může získat až 49 procent. Cílí se na expanzi do Evropy

Estonský provozovatel železniční nákladní dopravy Operail se připravuje na privatizaci. Částečně privatizovány budou i další estonské státní společnosti: AS Teede Tehnokeskus, AS Nordic Aviation Group, OÜ Transpordi Varahaldus a AS Tallinna Sadam, čímž se v nichž sníží podíl státu na 51 procent. Státu tedy zůstane zachována majorita. Dva státní podniky pak budou zlikvidovány. Prodej části společnosti soukromému investorovi umožňuje společnosti Operail rozšířit svou působnost směrem do Evropy, což je konkurenční výhoda v objemovém podnikání, zní z představenstva firmy.

„Železniční doprava je objemový byznys, kde se malá množství a krátké cesty nevyplácejí. Bohužel, v souvislosti se železnicí je Estonsko velmi malá země. Navíc se geograficky nacházíme na konci železniční sítě. Proto je obtížné dosáhnout ziskovosti tím, že působíme pouze na estonském trhu železniční nákladní dopravy,“ řekla k chystané privatizaci člen představenstva společnosti Operail Merle Kurvitsová.

Strategický plán na privatizaci Operailu byl vypracován na podzim. Cílem této strategie je zlepšit ekonomické výsledky společnosti zapojením soukromého investora. Tento strategický krok by také umožnil expanzi působení na zahraniční trhy.

Vedení Operailu připravilo strategický plán loni na podzim na žádost státu. Zároveň byl plán představen zástupkyni vlastníka, ministryni pro klima Kristen Michal. Operail pak musel čekat na souhlas vlády, aby mohl pokračovat v plánu.

Vláda privatizaci podniku schválila 15. února, řešila se i úplná privatizace nebo odprodej.

„Prodej části společnosti soukromému investorovi umožňuje společnosti Operail rozšířit svou působnost směrem do Evropy, což je konkurenční výhoda v objemovém podnikání. To také přispívá k zachování a rozvoji železničního odvětví jako nejekologičtějšího a nejbezpečnějšího způsobu dopravy v Estonsku. To na oplátku podporuje náš průmyslový a logistický sektor a následně i celkovou estonskou ekonomiku,“ podotkla členka představenstva společnosti Operail Merle Kurvitsová.

Členka představenstva společnosti Operail Merle Kurvitsová. Foto: Operail

Operail začne s realizací strategického plánu okamžitě, včetně prvních kroků privatizace, ale o přesném harmonogramu procesu bude teprve rozhodnuto.

„Uděláme vše, co je v našich silách, abychom zajistili, že proces bude správný a rychlý, protože obchodní aktivity společnosti Operail na estonském trhu nákladní dopravy jsou v současné době nerentabilní, ale dnes máme zdroje a potenciál, které by mohly přinést významné výhody jak budoucímu soukromému vlastníkovi, tak estonskému železničnímu sektoru,“ řekla dále Kurvitsová.

Společnost Operail vznikla v roce 2018 přejmenováním společnosti EVR Cargo v rámci strategie, jejímž cílem je odklonit se od pouhého provozovatele železniční nákladní dopravy.

Společnost EVR Cargo byla založena v roce 2009 jako nákladní společnost železničního holdingu Eesti Raudtee, která byla v roce 2007 po období soukromého vlastnictví znovu znárodněna.

Společnost Operail expandovala do oblasti mezinárodního leasingu vagónů a nákladní dopravy ve Finsku, ale po změně vládní strategie byly pronajaté vozové parky a finské podnikání považovány za nestrategická aktiva a prodány novému nabyvateli.

(nik)