INZERCE

Zbraň, pistole, zákon o zbraních a střelivu. Ilustrační snímek. Foto: Unsplash

Bez papírového „zbrojáku“, zjednodušení struktury oprávnění, zavedení mezikategorie zbraní na ohlášení. Zásadní novela zákona o zbraních finišuje

Ministerstvo vnitra chystá dlouho očekávaný zákon o zbraních. Vyjma implementace evropského práva novela zákona o zbraních a střelivu přináší oproti dosavadní právní úpravě některé zásadní koncepční novinky. Například zrušení fyzických dokladů, zavedení mezikategorie zbraní podléhajících ohlášení, zjednodušení struktury zbrojních oprávnění a licencí nebo flexibilnější komunikaci se státními orgány. Přibude ovšem úředníků, roční náklady na jejich mzdy jsou vykalkulovány na částku přesahující 9 milionů korun. Zákon o zbraních a střelivu má nabýt účinnosti k 1. lednu 2026, spolu se zákonem o munici, kterému se Ekonomický deník podrobně věnoval před nedávnem.

Materiál je v připomínkovém řízení, Ekonomický deník přináší jeho nejzákladnější punkty.

Příprava novelizace zákona o zbraních a střelivu je v České republice tradičně jedním z nejvíce sledovaných normotvorných procesů. Ten aktuální z dílny ministerstva vnitra přináší kromě implementace evropského práva novela zákona o zbraních a střelivu přináší oproti dosavadní právní úpravě některé zásadní koncepční novinky:

Za 1) Zrušení fyzických dokladů (zbrojní průkaz, zbrojní licence, průkaz zbraně apod. Namísto fyzického listinného dokladu by měla být rozhodující existence příslušného oprávnění v centrálním registru zbraní; za účelem prokázání existence těchto oprávnění zákon stanovuje celou řadu možných alternativních způsobů, které zahrnují jak elektronickou, tak i konzervativnější cestu (zbrojní list vydávaný na kontaktních místech veřejné správy). Rozhodující z hlediska nového zákona o zbraních a střelivu je důvěryhodnost a aktuálnost prokázání existence příslušného oprávnění, čímž se výrazně zvyšuje vynutitelnost právní úpravy a tudíž i její efektivnost.

Za 2) Zavedení mezikategorie zbraní (kategorie PO – podléhající ohlášení). U těch je sice vyžadováno jejich ohlášení, ale podmínky pro jejich držení jsou zjednodušeny až na úroveň výchozích podmínek podle revidované směrnice o zbraních (není tedy ani vyžadováno držení zbrojního oprávnění).

Za 3) struktura zbrojních oprávnění (doposud zbrojních průkazů) a zbrojních licencí má být výrazně zjednodušena.

Ponechány jsou 2 druhy zbrojního oprávnění (ze současných 5 skupin zbrojního průkazu), obecné a rozšířené zbrojní oprávnění, přičemž rozšířené zbrojní oprávnění v sobě zahrnuje též oprávnění odpovídající obecnému zbrojnímu oprávnění (držitel rozšířeného oprávnění je však navíc oprávněn nosit zbraň podléhající registraci za účelem ochrany života, zdraví a majetku, nebo vykonávat u podnikatele v oboru zbraní a střeliva funkci hlavního zbrojíře).

Zachovány zůstanou 3 skupiny zbrojních licencí (ze současných 10 skupin zbrojních licencí); skupina ZL1 je určena pro podnikatele v oboru zbraní a střeliva, skupina ZL2 pro ostatní podnikatele a jiné právnické osoby nakládající v rámci své činnosti se zbraněmi či střelivem (sportovně-střelecké spolky, soukromé bezpečnostní služby, muzea apod.) a skupina ZL3 pro jednorázové provádění činnosti, pro kterou se jinak vyžaduje skupina ZL1 nebo ZL2.

Za 4) Novela zákona se snaží důsledně podchytit problematiku zbraní, které nepodléhají registraci tak, aby nemohlo docházet k proliferaci těchto zbraní mimo území České republiky anebo k jejich konverzím na zbraně určené pro ostrou střelbu.

Za 5) Zůstanou zachována práva, a šetřeny budou, dotčené zájmy legálních držitelů zbraní od sportovních střelců, přes lovce či reenactory (reenactment je druh hry či zábavy, při níž se její účastníci snaží vytvořit obraz historické události nebo období) až po sběratele a zejména pak osoby nakládající se zbraněmi za účelem ochrany života, zdraví a majetku.

Za 6) Komunikace se správními orgány má být výrazně flexibilnější, preferovaným komunikačním kanálem bude elektronická komunikace s využitím zaručené identity ve standardech nařízení eIDAS, přičemž se také zásadně rozšiřuje záběr a míra využití centrálního registru zbraní.

Za 7) Kapacity policie, uvolněné snížením administrativní zátěže, by měly být spolu s účinností nového zákona o zbraních a střelivu zacíleny na intenzivnější praktickou kontrolní činnost, a to ve výrazně vyšší míře. Například v rámci provádění přeprav zbraní, které v současnosti vzhledem k neprovádění hraničních kontrol představují zásadní a náročnou výzvu v rámci vymáhání dodržování pravidel stanovených právní úpravou na úseku zbraní a střeliva.

Za 8) Oproti dosavadní právní úpravě je důsledněji řešena jednoznačnost kategorizace zbraní a střeliva, a to prostřednictvím zavedení veřejného tzv. číselníku zbraní v rámci centrálního registru zbraní, který bude pro každou zbraň procházející evidencí v centrálním registru zbraní zavádět samostatnou kartu (položku číselníku), s přesně stanovenými a neměnnými třídícími parametry.

Za 9) Nově jsou do rámce regulace zákona o zbraních a střelivu zařazeny též doposud neregulované výrobky, a to zejména polotovary hlavních částí zbraní a součásti zbraní umožňující samočinnou střelbu; s těmito předměty bude oprávněn nakládat výhradně držitel zbrojní licence.

Za 10) Pro nakládání s tlumiči hluku výstřelu se užijí ustanovení o nakládání se zbraněmi kategorie R4 (odpovídají kategorii C podle dosavadního zákona o zbraních).

Za 11) Kategorie zbraní jsou nově označovány tak, aby nemohlo docházet k jejich zaměňování kupř. s jinak (volněji) vymezenými kategoriemi zbraní v rámci evropských předpisů, zavádí se jednak členění na zbraně podléhající registraci (kategorie R1 až R4; „R“ = [R]egistrace), jednak zbraně podléhající ohlášení (kategorie „PO“ = [P]odléhající [O]hlášení) a konečně pak na zbraně nepodléhající ohlášení (kategorie „NO“ = [N]epodléhající [O]hlášení).

O čtvrtinu stručnější

Návrh nového zákona o zbraních a střelivu je členěn podrobněji než dosavadní zákon o zbraních a upravuje též některé činnosti v oblasti zbraní a střeliva, které doposud na zákonné úrovni upraveny nebyly.

„Současně je návrh formulován s důrazem na srozumitelnost, účelnost, kontrolovatelnost a vymahatelnost zaváděných pravidel, díky čemuž je předkládaný návrh i přes větší počet (kratších a přehlednějších) paragrafů o cca 25 procent stručnější než současný zákon o zbraních, pokud jde o objem normativního textu,“ tvrdí předkladatel – ministerstvo vnitra.

Nový zákon o zbraních a střelivu bude vládě předkládán spolu s novým samostatným zákonem o munici, vit text Ekonomického deníku ZDE.

Následně bude vládě předložen doprovodný změnový zákon.

Nabytí účinnosti zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici je předpokládáno současně, a to k 1. lednu 2026.

„V průběhu příslušné legisvakanční lhůty bude nezbytné přijmout příslušnou podzákonnou prováděcí legislativu a zejména pak zajistit časově náročné úpravy centrálního registru zbraní,“ vysvětluje ministerstvo vnitra.

Přibude úředníků za 9 milionů ročně

Rozsáhlé práce na úpravách centrálního registru zbraní související s nově definovanými procesy a funkcionalitami v návrhu zákona o zbraních a střelivu a potřeba jejich plnohodnotného spuštění k předpokládanému datu nabytí účinnosti zákona se nutně promítnou do požadavku na zvýšení počtu systemizovaných míst příslušníků i občanských zaměstnanců Policie České republiky, a to na pozicích zejména programátorských, dále na pozicích analytických a v oblasti projektového managementu.

„Bez tohoto navýšení nelze provedení úprav ve stanoveném rozsahu a čase uskutečnit,“ dí dále ministerstvo vnitra.

Rovněž u Českého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva se navrhuje navýšení personálních kapacit o 2 systemizovaná místa.

Celkový roční nárůst mzdových a souvisejících nákladů na straně veřejné správy vyvolaný přijetím návrhu bude po nabytí účinnosti zákona 9 149 080 korun.

„V případě programátorských kapacit bude nezbytné zajistit příslušné personální kapacity již okamžikem schválení návrhu zákona vládou. Tento úkol je proto jako bezodkladný uložen ministru vnitra. Po provedených úpravách bude informační systém centrální registr zbraní využívat policie nejen v rámci své činnosti na úseku zbraní a střeliva, ale i na úseku munice; provedené úpravy tak najdou své uplatnění jak ve vztahu k novému zákonu o zbraních a střelivu, tak ve vztahu k zákonu o munici. Významné úpravy si vyžádá rovněž budoucí změna zákona č. 14/2021 Sb., o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky. Rovněž efektivní výkon agendy vyplývající z tohoto zákona veřejné správě by měl být do budoucna zajištěn prostřednictvím centrálního registru zbraní,“ konstatuje ministerstvo vnitra.

Překládací zprávu je možné si přečíst ZDE, důvodovou zprávu pak ZDE, paragrafované znění ZDE.

Jan Hrbáček