INZERCE

Belgický správce železniční infrastruktury Infrabel staví fotovoltaický park Avernas, solární energie bude napájet vysokorychlostní trať. Foto: Infrabel

Belgie bude napájet vysokorychlostní trať energií z fotovoltaického parku

Belgický správce železniční infrastruktury, společnost Infrabel, buduje fotovoltaický park Avernas. Do konce letošního roku by měl díky 3800 solárním panelům napájet tamní vysokorychlostní trať Lovaň-Lutych. Společnost to uvedla na síti Linkedin. Týdně pro trati jezdí až 500 vnitrostátních a mezinárodních vlaků. Cílem projektu je pokročit v udržitelné mobilitě.

Vlaky na trati podle Infrabelu ročně spotřebují přibližně 2700 megawatthodin, to se rovná spotřebě až 650 domácností. Instalace fotovoltaických panelů by měla být podle serveru Railtech.com hotová do léta.  Panely s výkonem 680 wattů mají být napojeny na trakční rozvodnu a v době, kdy je sluneční svit omezený, by mělo energii doplnit 16 větrných turbín.

Projekt Avernas má podle serveru představovat pro belgického správce železniční infrastruktury významný milník,  je totiž druhým takovým počinem po fotovoltaickém parku „Peerdsbos“, který od roku 2011 napájí vysokorychlostní trať „Antverpy-nizozemská hranice“.

Do projektu Avernas Infrabel prostřednictvím své dceřiné společnosti Tuc Rail investuje přibližně dva miliony eur. Financování je možné i díky dotaci vlády určené na programy energetické transformace.

Vysokorychlostní trať ve Valonsku má využívat solární energii. Foto: Infrabel

Železniční síť je v Belgii podle serveru Railtech.com druhým největším spotřebitelem elektřiny v zemi. Ročně jde o 1500 gigawatthodin. Infrabel si proto klade za cíl do roku 2026 ztrojnásobit podíl obnovitelné energie.

Spolu se železničním dopravcem Eurostar podepsal Memorandum o porozumění, na jehož základě bude možné prověřit další možnosti využití solární energie, například díky potenciální instalaci fotovoltaických panelů podél náspů vysokorychlostních železnic.

„Pokud se různé projekty, které jsou předmětem studie, uskuteční, Eurostar by mohl nakonec pokrýt 15 procent svých energetických potřeb v Belgii energií ze slunce. Tento inovativní přístup má za cíl posílat energii přímo do trolejového vedení a obejít se tak bez trakční rozvodny,“ informoval Railtech.com.  

(teč)