INZERCE

Největší kus investičního koláče do dopravy v Belgii, konkrétně 181 milionů eur, si uloupne nákladní železniční doprava. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons Nicky Boogaard

Belgická vláda navyšuje investice železniční infrastruktury pro cargo

Začátkem tohoto týdne belgická vláda oznámila, že v současném rozpočtu vyčlení 250 milionů eur na projekty související s železnicí. Mluvčí společnosti Infrabel navíc pro server RailFreight.com uvedl, že v příštích dvou letech vláda rozdělí dalších 200 milionů eur. Belgický provozovatel infrastruktury Infrabel však tvrdí, že tyto peníze nemusí stačit k dosažení cílů stanovených vládou.

Mluvčí společnosti Infrabel uvedl, že společnost je „vděčná za dodatečné zdroje vlády, ale vzhledem k tomu, že tyto dodatečné zdroje jsou menší, než jsme očekávali, přehodnotíme naše plány do budoucna a přizpůsobíme je tomuto novému rozpočtu“.

Jedním z možných důsledků je, že se Infrabel může rozhodnout uzavřít část svých linek, pokud vláda nesplní jeho požadavky.

Je třeba jasnějších vládních pokynů

Pokud jde o 250 milionů eur, největší kus koláče, konkrétně 181 milionů eur, bude zkonzumován nákladní železniční dopravou. Na druhou stranu zatím není zcela jasné, jak bude rozděleno dalších 200 milionů eur mezi společnosti Infrabel a SNCB, jak uvedl mluvčí. Společnost Infrabel proto nyní vyčkává na další vývoj, aby mohla lépe posoudit budoucnost belgické nákladní železniční dopravy.

Společnost Infrabel a provozovatel SNCB předpokládaly, že v příštích deseti letech budou potřebovat přibližně 3,4 miliardy eur. Tento odhad byl proveden před prudkým skokem cen energií. Georges Gilkinet, belgické ministerstvo pro mobilitu, počítal se 4 miliardami eur, ale konečný výsledek byl „pouze“ 3 miliardy. Infrabel navíc bude muset požádat o půjčku u Evropské investiční banky, protože z rozpočtu půjdou skutečně jen 2 miliardy eur.

Tlak na belgickou vládu nepřichází jen od Infrabelu. Čtvrtého října proběhla 24 hodinová stávka a nevyjelo 75 procent vlaků. Další stávka je v plánu 18. října.

Belgický vládní plán „Rail Roadmap“ byl schválen na konci září a obsahuje ambici vybavit dráhy pro provoz vlaků o délce 740 metrů.

Belgie má i snahu odstranit překážky pro přeshraniční dopravu s cílem zdvojnásobit objem železniční nákladní přepravy do roku 2030.

Infrabel provozuje 3612 km tratí, z toho je 689 km jednokolejných a 3120 km elektrizovaných. Na 39 procentech délky tratí je instalován ETCS. V roce 2021 vykázal Infrabel obrat tržeb 650 milionů eur, provozní dotaci 506 milionů eur a investiční dotaci 707 milionů eur.

(nik)