Nedostatek čipů a krize na trhu s polovodiči. To je důvod extrémního propadu v celosvětové produkci aut. V České republice se jich v říjnu oproti minulému roku vyrobilo o 47 procent méně. Výpadky ve výrobě mají velký dopad i na zaměstnanost, Sdružení automobilového průmyslu proto apeluje na vládu, aby schválila program Antivirus.
Výroba automobilů v České republice se v říjnu kvůli odstávkám způsobeným nedostatkem čipů propadla meziročně o 47 procent. Celkově bylo letos vyrobeno 899 855 automobilů, což je o 4 procenta méně než ve stejném období loňského roku, Ten byl dosud objemově nejhorším od roku 2014.
„Propad domácí i evropské produkce vozidel působí násobné ztráty především na straně dodavatelských firem. Ohroženy jsou tak zejména firmy malé a střední. Ačkoliv některé zprávy z posledních týdnů naznačují mírné zlepšení, situace zůstává nadále extrémně napjatá,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.“
Pod tíhou přetrvávajících omezení a výpadků ve výrobě proto zástupci automobilového průmyslu apelují na vládu, aby urychleně schválila systém dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus.
„Už před měsícem přislíbila vláda svou pomoc s částečnou náhradou mezd a firmy s touto pomocí počítaly. Tuzemské podniky jsou také znevýhodněny vůči své zahraniční konkurenci, která srovnatelných programů, jako například aktivní kurzarbeit v Německu či pokračující obdobný program Antivirus na Slovensku, využívat může,“ dodává Petzl
Extrémní propad se netýká jen České republiky, automobilový průmysl zažívá celosvětovou krizi. Hlavním důvodem je krize na trhu s polovodiči, která vede k omezování výroby napříč kontinenty.
ŠKODA AUTO: v průběhu října musela výrazně omezit produkci v tuzemských závodech, výroba se propadla o 59 procent na 32 865 automobilů
TOYOTA: v říjnu bylo vyrobeno 11 037 automobilů, což je o 49 procent méně než v minulém roce
HYUNDAI: v říjnu bylo v Nošovicích vyrobeno 24 300 automobilů, propad o téměř 9 procent
Dobrou zprávou je, že roste podíl elektrických vozidel na tuzemské produkci. V dosavadním průběhu roku bylo vyrobeno 100 856 elektrických vozidel. Bateriových elektromobilů bylo od začátku roku vyrobeno 58 163 kusů, plug-in hybridů 42 693 kusů.
Co autobusy a motorky?
Také produkce autobusů v Česku poklesla. Vyrobeno bylo 3 747 autobusů, což je o 7 procent méně než v minulém roce. Největší výrobce IVECO vyprodukoval celkem 3 410 autobusů, SOR Libchavy 318 autobusů, z nichž 55 jich bylo s plně elektrickým pohonem.
Motocyklový trh zatím krize nepostihla. JAWA v letošním roce vyrobila 862 strojů, což je o 446 více než v minulém roce.
Jana Bartošová