Vodíkové vlaky Mireo Plus H získaly včas povolení k osobnímu provozu a mohou od 15. prosince, kdy začal platit nový jízdní řád, vozit v Bavorsku a Berlíně-Brandenburgu cestující. Informace o povolení zveřejnila společnost Siemens a dodala, že to znamená další významný milník pro bezemisní mobilitu v německých regionech, kde budou poprvé nasazeny vlaky na vodíkový pohon.
Generální ředitel pro železniční infrastrukturu společnosti Siemens Mobility Andre Rodenbeck k tomu uvedl, že vývoj inovativních a ekologických vodíkových vlaků Mireo Plus H skončil přesně podle plánu. „Jsme potěšeni, že můžeme být hybnou silou vyřazování dieselových vlaků. Tento přechod sníží emise CO2 a poskytne cestujícím v Německu šetrné, výkonné a pohodlné vlaky,“ konstatoval.
Sedm vodíkových vlaků Mireo Plus H bude na trati Heidekrautbahn v Berlíně-Brandenburgu provozovat železniční společnost Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Soupravy ušetří podle společnosti Siemens 1,1 milionu litrů nafty ročně a sníží emise oxidu uhličitého o tři tisíce tun. V palivových článcích vlaků bude použit lokálně vyrobený vodík a jediným emitovaným vedlejším produktem bude vodní pára. Rekuperovaná brzdná energie bude podle firmy využitá k dalšímu zvýšení energetické účinnosti vlaků.
Mireo Plus H také na dva a půl roku nahradí od pondělí 16. prosince dieselové vlaky na Bayrische Regiobahn (BRB). Zkušební provoz bude podle společnosti Siemens zahájen po etapách a začne na vybraných trasách na východě sítě Allgäu-Lechfeld. Provoz by měl být následně rozšířený také na síti Ammersee-Altmühltal. Nové soupravy podle společnosti představují ekologickou, tichou a účinnou alternativu k dieselovému pohonu. Ten by měl skončit na bavorské železnici do roku 2040.
Mohlo by vás zajímat
Vlaky Mireo Plus H mají podle Siemensu provozní dojezd až 1200 kilometrů, jsou poháněné trakčním systémem H2 s hnacím výkonem 1,7 megawatt pro zrychlení až 1,1 metru za sekundu a dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu.
Jak Ekonomický deník již informoval, původně bavorská vláda naplánovala testy s vodíkovým vlakem v roce 2020 a v roce 2021 se uskutečnila jízda s vozidlem francouzského výrobce Alstom. Kontrakt na pilotní provoz však získala společnost Siemens.
Ve východním Braniborsku také plánuje NEB uvést do provozu flotilu bateriových vlaků Mireo Plus B, 31 bateriových vlaků vstoupí do provozu ve fázích do léta 2025. Souprava s dvojicí vozů má dojezd na baterii více než 120 kilometrů. Provoz bateriových elektrických vlaků Mireo Plus B sníží podle Siemensu spotřebu nafty v síti východního Braniborska o zhruba 4,4 milionu litrů ročně.
Každý z nových vlaků poskytne cestujícím 127 míst k sezení a dvanáct míst pro kola, invalidní vozíky a kočárky. Cestující budou mít k dispozici také bezplatnou Wi-Fi, dynamický informační systém a prostor vymezený pro rodiny. Kromě toho je po celém vlaku pohodlně rozmístěno přibližně 60 zásuvek a nabíjecích portů USB.