INZERCE

Tramvaje před pražským dopravním podnikem. Ilustrační snímek. Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Pražská tramvajová trať Počernická získala povolení od DESÚ

Stavba pražské tramvajové trati Počernická má zatím nepravomocné stavební povolení od Dopravního a energetického stavebního ústavu (DESÚ). Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) o povolení požádal prostřednictvím společnosti Metroprojekt Praha koncem května. Trať má usnadnit propojení sídliště Malešice s centrem hlavního města. Stavební práce by podle předpokladů měly začít v příštím roce a skončit v roce 2027. Celkové náklady projektu se očekávají ve výši 2,3 miliardy korun.

Dvoukolejná tramvajová trať má být dlouhá 2,2 kilometru a umístěno na ní bude šest párů tramvajových zastávek. Povede v úseku mezi Vinohradskými hřbitovy a sídlištěm Malešice. Procházet bude katastrálními územími Vinohrad, Strašnic a Malešic. Dopravní podnik si od nové trati slibuje nová přímá spojení k metru a do městských částí Praha 2 a 3, centra města, Libně či Holešovic.

Tramvajová trať Počernická má umožnit také spojení s významnými pražskými dopravními uzly jako je Hlavní nádraží, Masarykovo nádraží, Náměstí Republiky, Flora, Václavské náměstí či Národní třída.

„Realizací záměru dojde v Počernické ulici k výrazné redukci autobusové dopravy a současně i ke snížení jejích vlivů na životní prostředí,“ informoval v materiálech k trati dopravní podnik. Tramvaje podle něj nabídnou ve srovnání s autobusovou dopravou vyšší přepravní kapacitu v jednotlivých spojích, cestovní komfort a s ohledem na vyšší stupeň oddělení od ostatní dopravy i rychlost a spolehlivost.

Maximální výše způsobilých výdajů na projekt je podle dopravního podniku 1,8 miliardy korun a příspěvek Evropské unie činí 1,5 miliardy korun. Dopravní podnik hledá v současnosti zhotovitele stavby trati, původní termín pro podání nabídek posunul z 15. listopadu na 14. ledna 2025, vyplývá to z portálu Tenderarena.cz.

Vítěz tendru by měl mít podle dopravního podniku na starosti jak výstavbu samotné trati, tak i zastávek včetně obvodu koncové kolejové smyčky. Smyčka bude podle dokumentace umístěna v nezastavěném prostoru jihozápadně od křižovatky ulic Počernické a Dřevčické, kde bude také vybudována novostavba jednopodlažního objektu sociálního zařízení.

„Dále bude upraveno 212 metrů stávající tramvajové trati ve Vinohradské ulici za účelem napojení nového traťového úseku včetně zřízení nové signalizace. Součástí stavby budou rovněž vyvolané přeložky a stavby sítí technické infrastruktury a další nezbytné stavební úpravy, to vše v rozsahu dle projektové dokumentace,“ uvádí se v zadání k výběrovému řízení. Součástí zakázky bude také zajištění atestů, zkoušek, revizních zpráv a protokolů.

Předmětem stavebních úprav je podle dokumentace také stávající objekt měnírny v areálu tramvajové vozovny Strašnice ve Starostrašnické ulici v Praze 10, určený mimo jiné k napájení nové tramvajové trati.

(teč)