Záměr elektrifikace pražské linky 131 mezi Hradčanskou a Bořislavkou získal zatím nepravomocné povolení Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Jde o další z linek „levého břehu“. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v minulém týdnu oznámil zároveň pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky číslo 176 mezi pražským Karlovým náměstím a Strahovem.
Plán elektrifikace stávající linky 131, ze které se nově stane trolejbusová trasa 51, podle informací dopravního podniku počítá s tím, že trolejové vedení bude nainstalováno v úseku Bořislavka – Zelená. Zbytek trasy od zastávky Zelená až na Hradčanskou a krátký úsek v Evropské by měly vozy projíždět v režimu na baterii. „Díky bateriové technologii není nutno zřizovat trolejové vedení v celé trase a lze se tak vyhnout některým složitějším lokalitám,“ uvádí v popisu projektu dopravní podnik. Během provozních přestávek se budou trolejbusy napájet v terminálu Bořislavka.
Napájení trolejového vedení obstará nová měnírna Matěj v prostoru mezi ulicemi Na Štáhlavce a Na Míčánce. V dokumentaci DESÚ se uvádí, že technologie rozvodny bude umístěna v prvním patře. Obsahovat bude samostatnou rozvodnu, trakční transformátory, stejnosměrný rozváděč, rozváděč zpětných kabelů, rozváděč vlastní spotřeby, skříň ochran a řízení a skříň dálkového ovládání.
Na trase by mělo vzniknout přibližně sedm kilometrů nového trolejového vedení, v jednom směru, jde o přibližně polovinu délky celé linky. Dopravní podnik plánuje také slučování trakčních stožárů se stožáry veřejného osvětlení tak, aby „nevznikal zbytečně les nových stožárů“. „Na základě jednání s Městskou částí Praha 6 bude rovněž snahou dopravního podniku realizovat prostorově co nejsubtilnější stožáry, zejména v citlivé lokalitě křižovatky u Svatého Matěje,“ zmiňuje v popisu projektu dopravní podnik.
Dopravní podnik podal na DESÚ žádost o vydání společného povolení prostřednictvím společnosti Pragoprojekt letos v červnu. Po získání pravomocného povolení se předpokládá zahájení příprava prováděcí dokumentace k výběru zhotovitele stavby. Samotné stavební práce jsou v prostoru Šárecké ulice, kterou částečně využívá i linka 131, podle dopravního podniku úzce koordinovány i s dalšími záměry Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK). Předpokládaný začátek realizace stavby je v rok 2025.
Do elektrifikace autobusových linek – levý břeh spadají také linky 137 (Na Knížecí – U Waltrovky) a 191 (Na Knížecí – Letiště). Podle dopravního podniku je spojuje náročnost terénu, kdy se na jejich trasách nachází řada výrazných stoupání a klesání. Všechny linky se také vyznačují vysokou přepravní poptávkou a trasy jsou vedeny z velké části hustou rezidenční zástavbou městských částí Praha 5, 6 a 13, okrajově i Prahy 2.
K elektrifikaci autobusové linky číslo 176 dopravní podnik oznámil, že v současnosti připravuje zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku na zhotovitele i obstaratele stavby, kterou plánuje vyhlásit ještě letos.
Tereza Čapková