INZERCE

Vodíkový vlak Coradia iLint na montážní lince. Foto: Deusche Bahn

Výměna „motoráčků“. Ministerstvo podpoří 15 miliardami korun elektrické, bateriové či vodíkové vlaky

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí České republiky (SFŽP) podpoří výměnu starých osobních vlaků za nové s ekologickým pohonem. V Modernizačním fondu v programu TRANSGov vyhradilo na elektrické, bateriové či vodíkové vlaky 15 miliard korun. Žadatelé mohou ve výzvě podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) na výměnu dieselových motorových vozidel za nové ekologické vozy získat podporu až ve výši 70 procent způsobilých výdajů.

„V případě starších elektrických vozidel za nové je pak podpora ve výši čtyřicet procent. Dalších 7,3 miliardy korun bude vyčleněno v nejbližší době na modernizaci městské hromadné dopravy,“ popsal Hladík. Dodal, že hlavním cílem výzvy je ekologizace veřejné dopravy. Investice z Modernizačního fondu podle něj směřují primárně na zvýšení energetické účinnosti, dosažení úspory energie a snížení emisí oxidu uhličitého.

Dotační výzva je vyhlášena podle ministerstva životního prostředí jako dvoukolová. První kolo je soutěžní, kdy žadatelé předloží projektové záměry, které se budou hodnotit podle měrné dotační náročnosti (Kč/kWh/rok) vypočtené na základě energetické náročnosti způsobu dopravy. Úspěšné záměry, které postoupí do druhého kola, se už budou moci hlásit v průběžné výzvě o dotační podporu.

Žádat mohou kraje i dopravci

Podle ředitele SFŽP Petra Valdmana mohou v prvním kole své záměry předkládat kraje a hlavní město Praha, kteří jsou objednateli veřejné regionální železniční dopravy. Ve druhém kole mohou žádat úspěšné kraje nebo již vybraní dopravci ve veřejné drážní dopravě na železničních dráhách. „Projektové záměry do 1. kola dotační výzvy z programu TRANSPORT, podprogramu TRANSGov je možné podávat v období od 15. listopadu 2024 do 31. března 2025,“ upozornil Valdman.

Hlavním cílem nabízené investiční podpory je výměna starých naftových železničních souprav pro osobní dopravu. Místo nich budou moci dopravci, respektive objednatelé veřejných služeb, pořídit stroje s elektrickým pohonem, napájené z trakčního vedení (EMU), dále vlaky s elektrickým pohonem a bateriemi (BEMU) či soupravy s elektrickým vodíkovým pohonem (HMU). Možná je také výměna starých elektrických vozidel za nová elektrická (EMU za EMU). Na tento typ modernizace je určena maximálně necelá třetina celkové alokace výzvy, respektive 4,5 miliardy korun.

„Moderní železniční doprava, tak jak si ji přejeme a jak ji budujeme, musí být konkurenceschopná, prozákaznická a šetrná. Abychom dokázali tyto cíle naplnit, patří k tomu i pořizování moderních vozidel, která prokazatelně zvyšují poptávku po tomto druhu cestování. Jsem rád, že díky této podpoře budou moci zažívat moderní cestování i další cestující,“ uvedl k výzvě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Modernizační fond představuje klíčový zdroj finančních prostředků pro modernizaci energetických systémů a přechod k bezemisní ekonomice. Celkem již bylo z realizovaných programů a podprogramů Modernizačního fondu HEAT, RES+, HOUSEnerg, ENERG ETS, ENERGov a PUBGRID v České republice rozděleno přes 111 miliard korun.

(teč)