Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má zelenou. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) informoval u udělení stavebního povolení. Předpokládané náklady stavby jsou podle dokumentace 19,5 miliardy korun. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy je aktuálně vydáno nepravomocné stavební povolení a zároveň běží soutěž na zhotovitele stavby, jejíž uzavření předpokládá státní organizace do konce roku.
„V případě získání pravomocného stavebního povolení by pak stavba mohla na přelomu roku začít, a to přípravnými pracemi,“ sdělil Ekonomickému deníku Gavenda. K dokončení má dojít na konci roku 2031.
V první fázi modernizace půjde podle Gavendy zejména o přípravu stavenišť, návoz technologií a odstranění vegetace. Zároveň se začne s detailním doprojektováním a postupnou výrobou konstrukcí jednotlivých objektů – například lávky přes kolejiště.
Poslední zásadní rekonstrukcí prošel uzel v padesátých letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu. Díky modernizaci se má jejich rychlost zvýšit na 80 kilometrů za hodinu. Tím se podle Správy železnic podaří dosáhnout podstatného snížení doby průjezdu vlaků celým uzlem. Stavba má zároveň zlepšit podmínky pro tranzitní vlaky nákladní dopravy.
V rámci chystané modernizace by měli stavbaři zvýšit nástupiště a vybudovat výtahy pro bezbariérový přístup. V plánu je i stavba nové lávky nad kolejištěm, která má propojit prostor před nádražím se Semanínskou ulicí. Modernizace se zároveň týká i navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací bude mimo jiné i rekonstrukce mostních objektů, které zajišťují mimoúrovňové křížení kolejí z nákladové části stanice s traťovými kolejemi.
V okolí železnice dojde k výstavbě protihlukových stěn a instalaci kolejnicových absorbérů hluku. K největším omezením pro cestující dojde podle Správy železnic až od konce roku 2027, kdy bude nutné využívat dvě provizorní nástupiště namísto stávajících.
Rekonstrukcí projde 58 kilometrů kolejí včetně úpravy čtyř stovek výhybek. Obnova se týká i dvaatřiceti mostů a patnácti propustků. Celá železniční stanice se nově zapojí do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.
Stavba bude probíhat podle dokumentace DESÚ na traťových úsecích Přerov – Česká Třebová, Třebovice v Čechách – Česká Třebová , Třebovice v Čechách – Odbočka, Česká Třebová – Praha-Libeň či Svitavy – Česká Třebová a Česká Třebová vjezdová skupina – Odbočka Parník. Obnovovat se bude také na traťovém úseku Odbočka Zádulka – Česká Třebová.
Prostorově stavba v České Třebové využívá podle dokumentace především stávající plochy kolejiště a obslužné drážní plochy. Stavbou se nijak výrazně nemění architektonické řešení. K význačnějším změnám dojde u zmiňovaného zastřešení nástupišť, kde dojde ke kompletní přestavbě, výstavbě lávky místo stávajícího podchodu a prodloužení stávajícího podchodu nyní sloužícímu k obsloužení nástupišť.
Projektová příprava stavby modernizace železničního uzlu Česká Třebová je podle Správy železnic spolufinancována fondem Evropské unie z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Text jsme aktualizovali o vyjádření Správy železnic
Tereza Čapková