Výstavba částí Pražského okruhu, konkrétně úseků mezi Běchovicemi a dálnicí D1 a Běchovicemi a Úvaly, si vyžádá další dodatečné úpravy místních komunikací, kruhových objezdů, křižovatek i cest. Nově má vzniknout Hostivařská spojka. Celkem jde o dvacet projektů. Náklady resort vyčíslil na 1,3 miliardy korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dnes vládu požádá o souhlas. Stavby by se měly podle mluvčí úřadu Aleny Mühl realizovat v letech 2025 až 2027.
Upravovat se mají například komunikace v městské části Praha 22, jde o rekonstrukce a rozšíření ulic K Netlukám, Pod Jankovem, K Uhříněvsi. Zasahovat se bude do polohy ulice Donátská v Kolovratech, v Nedvězí u Říčan má dojít k rekonstrukci ulice Pánkova. Nejvýznamnější akcí je podle ministerstva dopravy výstavba Hostivařské spojky.
Jde o propojovací komunikaci mezi Běchovicemi a D1 (D0 511) a stávající komunikací Kutnohorská. Předpokládané náklady stavby jsou 850 milionů korun. Na projekt je aktuálně podle materiálu „Investice na dopravní infrastruktuře na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje vyvolané v souvislosti s realizací Silničního okruhu kolem Prahy – D0 511 a silnice I/12“ zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí DUR a probíhá územní řízení.
Chystaná opatření mají podle resortu dopravy obecně zmírnit důsledky realizace obou projektů, a to zejména zvýšení provozu v jejich okolí. Ministerstvo dopravy chce podle mluvčí úpravami docílit vyšší dopravně-kapacitní propustnosti i zvýšení bezpečnosti. Projekty by se podle materiálu, který předloží ministr dopravy vládě, hradily prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a finance by na ně čerpalo Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD). Do ceny mají být započteny i náklady na projektovou, inženýrskou a majetkoprávní přípravu.
„Vynaložené finanční prostředky nebudou důvodem požadavku na navýšení dotace státního rozpočtu pro SFDI,“ sdělila k materiálu Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy. Mühl také zmínila, že materiál je předkládán vládě bez rozporu, protože byly v mezirezortním připomínkovém řízení všechny uplatněné připomínky vypořádány. K připomínkování materiál zveřejnila Hospodářská komora České republiky v říjnu.
Nutné úpravy
Dokument zmiňuje, že investorem stavby Silničního okruhu kolem Prahy a úseku dálnice D0 511 Běchovice – D1 a stavby silnice I/12 je prostřednictvím ŘSD Česká republika. Upozorňuje, že v rámci realizace staveb dochází k zásadnímu ovlivnění jejich okolí, a to včetně související sítě pozemních komunikací. Buď na stavbu přímo navazují, anebo budou potřeba pro její výstavbu, provoz nebo údržbu.
„Nezbytným předpokladem a požadavkem pro to, aby mohlo dojít k realizaci a následnému zprovoznění stavby D0 511 a silnice I/12, jsou pak související úpravy, opravy, rekonstrukce, rozšíření a celková realizace doprovodné komunikační sítě,“ zmiňuje materiál. Jedná se zejména o návazné komunikace, přivaděče a doplňující dopravní stavby.
V materiálu se také odůvodňuje, proč má úpravy komunikací hradit stát, a ne například Středočeský kraj nebo Praha. Záměry přímo souvisí s realizací stavby úseků mezi Běchovicemi a dálnicí D1 a Běchovicemi a Úvaly a nebylo by je potřeba řešit, alespoň tedy v takovém rozsahu a čase, kdyby k výstavbě okruhu nedošlo. „S ohledem na tuto skutečnost je navrhováno, aby v souvislosti s realizací stavby D0 511 a silnice I/12 byly dále uvedené úpravy, opravy, rekonstrukce, rozšíření a celková realizace návazné komunikační sítě realizovány ze strany státu, a to jako vyvolané investice související s výstavbou D0 511 a silnice I/12,“ uvádí se v materiálu.
Dalším argumentem, který dokument zmiňuje je to, že část stávajících komunikací určených k rekonstrukcím v souvislosti s realizací staveb D0 511 a I/12 je součástí aktuální dokumentace pro stavební povolení, anebo povolovacích řízení ke stavbě, a to v podobě přímého požadavku na rekonstrukce těchto komunikací. „Uváděné záměry jsou tedy v převážném rozsahu podmínkou pro to, aby mohly být stavby D0 511 a silnice I/12 následně uvedeny do provozu a zkolaudovány,“ uvádí dokument.
Výkupy pokračují
Délka úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 je 12,6 kilometru. Jde o šestiproudou komunikaci, která patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Propojí dálnice D1, D11 i D5. Jak už dříve uvedl generální ředitele ŘSD Radek Mátl, pokud se staveniště podaří předat letos vítěznému uchazeči a stavba se zahájí, tak by na této části okruhu mohli podle předpokladů státního podniku jezdit řidiči na konci roku 2027.
Ve výběrovém řízení na zhotovitele stavby dostalo ŘSD ve třetím říjnovém týdnu čtyři nabídky. Z nich nejvýhodnější cenu 9,7 miliardy korun bez DPH předložilo sdružení firem Eurovia, Stavby mostů, Porr a Porr Bau.
Paralelně s úsekem Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 je podle ŘSD nutné stavět také přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly. Na začátku října odstartovaly na místě archeologické práce. ŘSD předpokládá, že by se mohla začít přeložka stavět v létě příštího roku. Zprovozněná by měla být na konci roku 2027.
Ekonomický deník koncem října informoval o tom, že se stavba úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 neobejde bez vyvlastnění několika pozemků. ŘSD o ně požádalo prostřednictvím advokátní kanceláře K2 Legal. „Jedná se takzvaná technická vyvlastnění v rámci dědictví a nedohledatelných osob. Jinak než přes vyvlastnění v tomto případě postupovat nelze,“ sdělil tehdy Mátl.
Dodal také, že na stavbě úseku 511 Pražského okruhu probíhají v rámci trvalého záboru další tři vyvlastňovací procesy. Mátl doplnil, že jinak výkup pozemků postupuje velmi dobře. „Nyní je prakticky devadesát šest procent trvalého záboru již ve vlastnictví státu. Na zbylých pozemcích máme vesměs všude podepsáno právo provést stavbu a dokončuje se výkup včetně řešení převodu pozemků od státních institucí,“ uvedl.
Navrhované projekty v souvislosti s výstavbou D0 511 a silnice I/12:
Lokalita: | Úpravy: |
Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) | Rekonstrukce a rozšíření ulice K Netlukám |
Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) | Rekonstrukce a rozšíření ulice Pod Jankovem |
Praha 22 (Uhříněves, Netluky, Hájek u Uhříněvsi) | Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi |
Kolovraty | Upravená poloha ulice „nová“ Donátská (Změna trasování SO 120.8 Nová MK Donátská, doplnění přechodu) |
Kolovraty | Lávka přes MÚK Říčany |
Nedvězí u Říčan | Rekonstrukce ulice Pánkova |
Nedvězí u Říčan | Lávka přes MÚK Říčany |
Královice | Rekonstrukce a rozšíření ulice K Uhříněvsi |
Běchovice | Rozšíření chodníku podél ul. Českobrodská v rámci MÚK Dubeč |
Běchovice | Obslužná cesta Legionářů |
Koloděje | Komplexní rekonstrukce ulice V Lipách |
Koloděje | Obslužná cesta Legionářů |
Městská část Praha 21 | Rekonstrukce ulice Staroújezdská |
Městská část Praha 21 | Rekonstrukce ulice Zaříčanská |
Městská část Praha 21 | Rekonstrukce ulice Rohožnická |
Městská část Praha 21 | Okružní křižovatka Rohožnická x Zaříčanská |
Městská část Praha 21 | Obslužná stezka Oplanská – Ježovická |
Hlavní město Praha | Hostivařská spojka |
Říčany a Středočeský́ kraj | Rekonstrukce a rozšíření ulice Lipanská |
Říčany a Středočeský́ kraj | Okružní křižovatka Lipanská x Říčanská |
Tereza Čapková