Dokončení a rozšíření transevropské dopravní sítě (TEN-T), propojení hlavních a velkých měst v Evropské unii vysokorychlostní železnicí, zvýšení bezpečnosti na trati, rozvoj vojenské mobility či konkurenceschopnost automobilového průmyslu, to je jen část priorit, které v pondělí představil ve svém úvodním projevu při slyšení před výbory Evropského parlamentu řecký kandidát na eurokomisaře pro udržitelnou dopravu a cestovního ruch Apostolos Tzitzikostas.
Jako jednu ze svých nejvyšších priorit zmínil budování vysokorychlostní železnice. „Doba jízdy například z Hamburku do Kodaně se zkrátí ze čtyř hodin a dvaceti minut na dvě hodiny a třicet minut,“ nastínil Tzitzikostas. Železnici věnoval ve své úvodní řeči poměrně velký prostor. Občané i firmy podle něj tento typ dopravy využívají, pokud je cenově dostupná, pohodlná i spolehlivá. Zmínil noční vlaky, ale také nákladní dopravu. Přislíbil, že pokud bude jmenován, předloží v prvním roce svého mandátu návrh nařízení o jednotném digitálním systému rezervace a prodeje jízdenek.
„Doprava nás nejenom propojuje uvnitř Unie, ale i mimo ni,“ konstatoval. K rozšíření TEN-T uvedl, že pomůže integrovat budoucí státy Evropské unie jako je Ukrajina či Moldavsko i západní Balkán do jednotného trhu. „Což pomůže ochránit je i nás před budoucími otřesy a zajistí to také konektivitu pro okrajové členské státy,“ dodal.
Doprava podle Apostolose Tzitzikostase sehrává také klíčovou roli v evropské bezpečnostní architektuře. Dobrým příkladem jsou podle něj koridory solidarity mezi Evropskou unií a Ukrajinou a dohoda o silničních komunikacích s Ukrajinou. „Jsem odhodlán dále pracovat s našimi ukrajinskými partnery ve prospěch jak Evropské unie, tak Ukrajiny a jejich ekonomik,“ zdůraznil Tzitzikostas. Ve svém úvodním projevu zmínil i rozvoj vojenské mobility.
Apostolos Tzitzikostas vyzdvihl zároveň vypracování akčního plánu Evropské unie pro automobilový průmysl. Podle vyjádření se chce zabývat celým hodnotovým řetězcem a zapojit vše ve prospěch konkurenceschopnosti průmyslu „Ať už jde o zajištění kritických dodavatelských řetězců, cenovou dostupnost až po infrastrukturu pro tankování, dobíjení a automatizaci dat,“ uvedl.
Na začátku svého mandátu chce také představit strategii pro evropské přístavy. Tzitzikostas se přihlásil ke kontinuitě v plánu Evropské unie pro ekologickou transformaci a jmenoval balíček „Fit for 55“. Doprava je podle něj jediné odvětví, jehož emise ve srovnání s rokem 1990 neustále rostou. Dodal, že největším přispěvatelem ke znečištění je silniční doprava.
„Musíme podporovat větší využívání bezemisních automobilů a čistších těžkých užitkových vozidel. Jedním z prvků je urychlení snižování emisí z firemních vozových parků, což pomůže našim městům bojovat proti znečištěnému ovzduší, ale také to vytvoří trh s ojetými vozidly pro spotřebitele a zajistí to lepší cenovou dostupnost bezemisních vozů,“ popsal. Dodal také, že bude podporovat udržitelnou městskou mobilitu. Tzitzikostas přislíbil, že chce podporovat členské státy a podniky v úkolu transformace silniční, námořní a letecké dopravy.
Destinace číslo jedna
Ve své řeči neopomněl zmínit ani cestovní ruch, který má podle něj zásadní dopad na hospodářský růst, zaměstnanost a sociální rozvoj. Evropa je podle Tzitzikostase turistickou destinací číslo jedna. „Máme více než tři miliony aktivních mikropodniků, řada z nich jsou rodinné firmy v oblasti ubytovávání, restaurací, osobní dopravy a cestovní kanceláře,“ poznamenal. Aby podpořil rozvoj odvětví, plánuje předložit strategii pro udržitelný cestovní ruch.
Velkou brzdou pro evropské odvětví dopravy je podle něj závažný nedostatek zaměstnanců. Potřeba je tak podle Tzitzikostase zmobilizovat nástroje, aby bylo možné vyškolit a připravit pracovníky na nové požadavky a příležitosti v této profesi. „Chystám se uspořádat v prvních dnech svého působení dialog s mladými lidmi, abych pochopil jejich očekávání, abych zjistil, co můžeme udělat pro to, aby profese v oblasti dopravy byla atraktivnější,“ přislíbil.
Kandidát na eurokomisaře pro udržitelnou dopravu a cestovního ruch Apostolos Tzitzikostas připomněl také tragickou železniční nehoda v Řecku, která se stala v roce 2022. Jako další prioritu číslo jedna tak jmenoval bezpečnost.
Tereza Čapková