Do zadávacího řízení na dostavbu dálnice D35 formou PPP projektu se přihlásilo pět potenciálních koncesionářů, informovalo o tom ministerstvo dopravy. V jednotlivých konsorciích jsou zastoupené české i zahraniční stavební firmy, stejně jako renomované mezinárodní investiční fondy. Resort má nyní v plánu obdržené žádosti o účast posoudit a seřadit je podle předložených referencí.
„První čtyři nejkvalifikovanější zájemci budou následně vyzváni k účasti v další fázi zadávacího řízení, kterým je soutěžní dialog,“ zmínil úřad.
V rámci spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem budou na dálnici D35 vybudovány úseky Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru) a Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru). Vybraný koncesionář bude rovněž zodpovědný za provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které budou stavebně realizovány mimo model PPP.
„Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029. Poslední dva úseky o celkové délce 35 kilometrů budou realizovány a financovány ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Náklady na výstavbu těchto úseků se odhadují na přibližně 35 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dálnice D35 je nejen jednou z nejzásadnějších dopravních tepen v České republice, spojující východní a západní část země, zároveň je součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T) a mezinárodních „E“ silnic. Po dostavbě uleví podle ministerstva dopravy nejen obcím, kterými prochází současná silnice I/35, ale také přetížené dálnici D1.
V letošním roce se také D35 stane podle resortu nejrozestavěnější komunikací v České republice. Do konce roku by mělo Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) zahájit šest úseků o celkové délce 35,7 kilometrů. Celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících 52,7 kilometru.
O výstavbě dopravní infrastruktury a PPP projektech v České republice hovořil ministr dopravy Martin Kupka také v podcastu Ekonomického deníku a České justice.
Tempo, kterým Česká republika nyní staví dálnice, přesahuje podle ministra dopravy tempo většiny okolních států. Díky stavbě dálnice D35 je v Česku podle něj největší infrastrukturní staveniště ve střední Evropě. „Věřím, že pokud teď to období zvládneme stejně dobře jako Polsko, tak v roce 2033 na tom budeme nejenom srovnatelně, ale v mnoha aspektech lépe,“ poznamenal.
Role PPP projektů je podle něj klíčová, jde o jedinou cestu, jak rychle budovat dopravní infrastrukturu a nezvyšovat deficit státního rozpočtu.
Tereza Čapková
Na celý podcast se můžete podívat zde: