Ministerstvo obrany v pátek podepsalo smlouvu na nákup dvou víceúčelových dopravních letounů Embraer C-390 Millennium. Tyto dva letouny ve standardu NATO posílí operační schopnosti českého letectva. Letouny jsou schopny plnit širokou škálu úkolů, jako jsou taktická přeprava vojenského personálu, vozidel a vybavení, zdravotnická evakuace, hašení požárů, ale i doplňování paliva ve vzduchu.
Nákup strojů začátkem října schválila vláda. Smlouvu za českou stranu v pátek podepsal vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic MO Lubor Koudelka a za společnost Embraer obchodní ředitel Marcio Eduardo Regis Monteiro a marketingový ředitel Rubens de Figueiredo Mauad. Celková cena zakázky včetně doplňkového vybavení umožňující hašení požárů nebo evakuaci zraněných je 11,3 miliardy korun bez DPH.
„Minulost i současnost nám jasně ukazuje, že armáda potřebuje mít schopnost přepravy osob a těžšího nákladu i na delší vzdálenosti. Evakuace z Afghánistánu či Súdánu jsou toho jasným důkazem. Jsem proto velmi ráda, že se nám podařilo pořídit našim Vzdušným silám letouny, které jsou schopny tyto úkoly plnit,“ uvedla k nákupu ministryně obrany Jana Černochová.
Podle vyjádření brazilské společnosti Embraer tato zakázka bude mít pozitivní dopad na český letecký průmysl, který na výrobě letadel bude mít významný podíl. Již na počátku října byly podepsány dohody o zvýšení podílu Aera Vodochody na programu C-390 Millennium a o výměně znalostí a zkušeností se státním podnikem LOM Praha.
„Tato objednávka od České republiky, člena NATO, je pro společnost Embraer neocenitelnou známkou důvěry. Povzbuzuje nás k zavádění nejlepších technologií, abychom našim zákazníkům poskytli operační schopnosti potřebné k plnění nejnáročnějších misí. Díky této zakázce společnost Embraer posílí své vazby s českým leteckým průmyslem, který je již několik desetiletí uznáván pro své odborné znalosti a kvalitu výrobků,“ uvedl João Bosco Da Costa Junior, prezident a generální ředitel společnosti Embraer Defense & Security.
Letouny C-390 dokáží transportovat až 26 tun nákladu, případně 80 cestujících nebo 64 plně vyzbrojených výsadkářů. Dolet se stejně jako u jiných transportních strojů liší v závislosti na hmotnosti přepravovaného materiálu či osob. Plně naložený letoun má dolet 2000 kilometrů, maximální dolet pak činí 6000 kilometrů. Vedle České republiky si letoun C-390 pořídilo Nizozemsko, Maďarsko, Portugalsko, Rakousko, Brazílie a Jižní Korea.
(rov)