INZERCE

Wargaming s využitím rozšířené reality. Foto: VR Group

Válka na „stole“. VR Group představila unikátní prostředek k výcviku vojáků

Říká se tomu stůl, to ale ani zdaleka nevystihuje, co přesně Wargaming Table je. V polovině října ho na prestižním mezinárodním veletrhu FutureForcesForum v Praze představila VR Group. Ta dlouhodobě vyvíjí simulátory a simulace pro výcvik příslušníků ozbrojených sil. Podle výzkumů americké DARPA utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů.

Na začátku 19. století začala k výcviku důstojnického sboru sloužit pruská stolní hra Kriegspiel. Ještě větší revolucí jsou v současné době systémy konstruktivní simulace. V Česku se na ně zaměřuje česká firma VR Group. Na právě skončeném veletrhu FutureForcesForum prezentovala digitální Wargaming Table. Je to v Česku unikátní nástroj, který by měl v budoucnu plnit širokou škálu úkolů pro výcvik, plánování a přípravu vojáků.

VR Group, a.s. je českým dodavatelem komplexních výcvikových řešení pro ozbrojené a bezpečnostní složky. Firma je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA s. p., který byl zřízen ministerstvem obrany České republiky.

Wargaming Table (WT) v sobě kombinuje možnosti plastického stolu, na kterém vojáci modelují terén a řeší taktickou situaci. Díky „stolu“ získají lepší prostorovou představivost navíc s benefity moderních digitálních map, operačními zákresy a kapacitami pro výuku formou válečných her. To vše se odehrává na uživatelsky intuitivní platformě konvertibilní velkoplošné dotykové obrazovky.

A nyní více do detailu. WT je systém složený ze tří hardwarových součástí: odolného velkoplošného dotykového displeje, konvertibilního stojanu umožňujícího pozici horizontálně i vertikálně a připojeného miniPC. Hlavní je však software pro digitální plastický stůl, který v demoverzi tvoří aplikace pro taktický zákres do ortofoto grafické (z leteckých snímků) i topografické mapy – a to ve 2D i ve 3D pohledu, který je zprostředkován technologiemi rozšířené reality (AR) pro interaktivní spolupráci uživatelů. Volné kreslení pomocí dotykové tužky (stylusu) umožňuje efektivní tvorbu zákresu, který má zároveň všechny výhody digitálního formátu.

Detail zákresu na wargamingovém stole. Foto: VR Group

Do budoucna bude tento systém postupně doplňován o proprietární wargamingové aplikace, propojení se simulačním systémem VR Group WASP3, nástroji pro tvorbu vlastních válečných her a také o plnohodnotný 3D simulační editor pro tvorbu vlastních taktických situací za využití získaných dat. Současně ale bude nadále kladen důraz na intuitivní ovládání a jednoduchost použití.

Vývoj WT firma konzultovala s armádními specialisty navíc bude systém testován při plnohodnotném vojenském cvičení. To vše je součástí moderního trendu výcviku ozbrojených složek, v jehož rámci vojáci všech hodností mohou díky technologiím získat válečné zkušenosti, aniž by museli válčit.

„Technologická společnost, jakou je VR Group, se musí mimo aktuálních zakázek vždy soustředit i na budoucí vývoj. S moderními technologiemi pracujeme na denní bázi, a je tak přirozené, že u nás vznikají nápady a vylepšení, založené na zkušenostech z dlouhodobé spolupráce s Armádou České republiky,“ řekl k plánům VR Group předseda představenstva společnosti Vít Ryška.

Vojáci díky tomu získají dovednosti, které jim – v případě reálného konfliktu – pomohou přežít a úspěšně plnit své mise od samého počátku boje. V moderních konfliktech je totiž pro přežití vojáka klíčových prvních 100 dní. Války sice trvají i několik let, ale podle výzkumů americké DARPA (Defense AdvancedResearchProjectsAgency) utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů. Klíčovým faktorem úspěchu a přežití jsou pak právě zkušenosti.

Válečné hry jsou (kromě získávání zkušeností) prostředkem ke hledání řešení komplikovaných problémů a zdokonalování schopností řešit komplexní situace. A to neplatí jen pro ozbrojené síly, ale i pro ostatní státní instituce a soukromý sektor.

(hrb)