INZERCE

Větrná elektrárna na moři. Foto: EBRD

Norsko a Dánsko vedou v přechodu na obnovitelné vytápění, silniční dopravu a elektřinu

Pomalé tempo pokroku v energetické transformaci ohrožuje cíl snížit emise skleníkových plynů na nulu do poloviny století. Pozitivní je, že díky ukazatelům včasného varování, které řídí včasné a cílené intervence, můžeme urychlit pokrok v několika oblastech. Srovnání čtyř evropských zemí ukazuje, že Dánsko a Norsko dělají významné pokroky v přechodu na vytápění a elektřinu z obnovitelných zdrojů, uvádí zpráva nadace Bertelsmann Stiftung ve spolupráci s Výzkumným institutem pro udržitelnost – Helmholtzovým centrem v Postupimi (RIFS). Norsko se rychle rozvíjí také v odvětví silniční dopravy. Na druhou stranu Spojené království a Německo nadále čelí několika výzvám.

Máme-li do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality, nemůžeme si dovolit přehlížet prozatímní cíle. Například v odvětví dodávek elektřiny musí být energetická transformace dokončena do roku 2035.

„Je klíčové nespoléhat se pouze na ukazatele, jako jsou údaje o emisích. Potřebujeme indikátory včasného varování, které mohou ukázat, zda se infrastruktura vyvíjí správně a zda politické pokyny a opatření podporují zrychlení,“ říká odborník na správu a vedoucí projektu Sustainable Governance Inicators (SGI) Christof Schiller.

Výzkumný institut pro udržitelnost – Helmholtzovo centrum v Postupimi (RIFS) ve spolupráci s nadací Bertelsmann Stiftung provedl mezinárodní studii, která tento komplexní analytický přístup aplikuje na odvětví elektřiny, silniční dopravy a vytápění. Tento přístup umožňuje vůbec první srovnání toho, jak blízko jsou země k dosažení klimaticky neutrální neutrality, kde jsou brzděny a jaké mají příležitosti k urychlení pokroku. „Zkoumání překážek a katalyzátorů změn je příležitostí pro opatření v oblasti klimatu. Musíme si být těchto věcí vědomi a do budoucna jim věnovat ještě větší pozornost.“

„Systémová změna směrem k nulovým emisím před polovinou století ve většině zemí ještě nenastala,“ říká Germán Bersalli z RIFS, „nicméně příklady průkopnických národů v různých odvětvích ukazují, že urychlení energetické transformace je stále dosažitelné se značným politickým úsilím.“

Srovnání zemí ukazuje, že v každém sektoru alespoň jedna země učinila podstatný pokrok směrem k úplnému bezemisnímu provozu. Dánsko a Norsko rychle postupují v přechodu na zelenou elektřinu a vytápění. Norsko je také na pokraji dokončení přechodu na e-mobilitu. Německo a Spojené království mají stále značný prostor k pokrytí při přechodu na obnovitelné vytápění, dopravu a elektřinu.

Největší překážka pro urychlení energetické transformace: Rozšíření energetické sítě

Přestože Německo dosáhlo pokroku v rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, stále mu v tom brání nedostatečně rozvinutá infrastruktura elektrické sítě. Urychlení jejího pokroku by zahrnovalo stanovení oficiálních cílů pro rozšíření distribučních sítí a kapacit pro skladování elektřiny, jakož i lepší sladění cílů přenosové sítě. Dánsko, pokud by pokračovalo ve své současné trajektorii, by mohlo do roku 2029 dosáhnout postupného ukončení výroby elektřiny založené na fosilních palivech. Ambiciózní cíle Dánska v oblasti energie bez fosilních paliv jsou v souladu s rozšiřováním přenosové sítě. Norsko již plně přešlo na obnovitelnou energii z obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny, ale stále čelí výzvě, jak to vyvážit s domácí produkcí ropy, která je pro zemi klíčovým zdrojem příjmů. Spojené království potřebuje jasnou strategii pro postupné ukončení těžby plynu a konkrétní cíle pro rozšíření svých přenosových a distribučních sítí.

Hlavní překážky, které je třeba překonat při přechodu na silniční dopravu

Vzhledem k vysokým cenám elektromobilů a ukončení finančních pobídek v tomto odvětví je krátkodobý nárůst zavádění elektromobilů (EV) v Německu nepravděpodobný. Přestože podíl vozidel se spalovacími motory (ICE) ve vozovém parku klesá, roční míra snižování emisí se musí zvýšit z 1,6 % na 4,2 %, aby bylo do roku 2045 dosaženo bezemisního stavu. Zaostává také rozšiřování nabíjecí infrastruktury; Přestože bude v roce 2022 instalováno 17 700 nových nabíjecích stanic, je zapotřebí 124 000 stanic ročně. Norsko je lídrem Evropy v oblasti e-mobility a pokud bude současný trend pokračovat, mohlo by v příštím roce dosáhnout 100% podílu na prodejích elektromobilů. „Pokrok Norska v oblasti e-mobility je založen na skutečnosti, že země včas přijala opatření k poskytování finančních pobídek pro vozidla bez emisí,“ říká náš ekonomický expert Thorsten Hellmann. Naproti tomu Dánsko a Velká Británie zde postrádají jasnou strategii.

Rozdílná úspěšnost při přechodu na vytápění

Přestože Německo vyniká v oblasti energetické účinnosti budov, musí výrazně urychlit postupné ukončení vytápění plynem a olejem, pokud chce nastoupit na cestě ke snižování emisí CO2 a dosažení klimatické neutrality. Německo musí zvýšit počet instalací tepelných čerpadel ročně téměř dvojnásobně, aby dosáhlo svého cíle 6 milionů tepelných čerpadel do roku 2030. Naproti tomu Norsko téměř úplně dekarbonizovalo svůj teplárenský sektor a do roku 2030 dosáhne 100% pokrytí trhu s tepelnými čerpadly, i když postrádá politické cíle pro renovaci stávajících budov. Dánsko se ukázalo jako velmi úspěšné při přechodu na bezemisní vytápění, protože od roku 2013 zavedlo zákaz olejových a plynových kotlů. V obou zemích byl přechod k vytápění usnadněn vysokými daněmi z fosilních paliv a štědrými státními dotacemi domácnostem. Navíc všechny budovy v obou zemích budou brzy vybaveny inteligentními měřiči. Spojené království výrazně zaostává v přechodu na vytápění; Emise CO2 ve stavebnictví se v loňském roce zvýšily a spotřeba energie na metr čtvereční v roce 2021 zůstala na úrovni roku 2016.

(nik)