Jedna ze stěžejních pražských dopravních staveb vstupuje do další fáze. U Dvoreckého mostu, který má propojit městské části Prahu 4 a 5, skončila příprava pilířů v řece i na břehu a následují hlavní práce na mostovce. O postupu stavby informovala společnost Metrostav TBR na sociální síti LinkendIn. U mostovky jsou v současnosti na obou březích Vltavy hotová krajní pole.
Práce na výstavbě Dvoreckého mostu jsou podle stavební firmy rozděleny celkem do šesti polí. Betonáže pilířů byly rozděleny do dvou etap, první se uskutečnila koncem letošního května. Druhá, v řečišti Vltavy u podolského břehu, skončila na přelomu července a srpna. „Uloženo bylo při ní celkem 313 metrů krychlových betonu,“ uvedla společnost Metrostav TBR. V současné době podle firmy probíhá výstavba podpěrných skruží pro výstavbu mostovky na jednotlivých etapách ve vodě.
Stavba Dvoreckého mostu za téměř 1,1 miliardy korun by měla být dokončena na podzim 2025. Zhotovitel, sdružení Metrostav TBR Firesta Strabag – Dvorecký most, staveniště převzal 13. září 2022. Stavba nabrala mimo jiné kvůli problémům s geologickými podmínkami v korytě Vltavy zpoždění.
Most po dokončení propojí významné tramvajové trati v jižní části metropole vedoucí od Barrandova a Modřan, zlepší se tak i přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce. Sloužit by měl také autobusům, cyklistům i pěším a využívat ho může také záchranná služba.
Podle informací Metrostavu TBR by měly po mostě výhledově jezdit autobusové linky 118, 196 a 197. Linky 125 a 170 by měly i nadále jezdit přes Barrandovský most. Ty společně s dvěma tramvajovými linkami denně přepraví odhadem 50 tisíc lidí.
Stavbaři pracují i na nedalekém Barrandovském mostě, kde by v pondělí 19. srpna měla začít finální etapa rekonstrukce. Stavební práce se přesunou ze severní poloviny na jižní polovinu mostu. Dnes, v sobotu 17. srpna, kvůli tomu dojde podle Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK Praha) k úpravě dopravního omezení, která značně ovlivní zejména řidiče, kteří míří z Jižní spojky na Smíchov či na nájezd z Modřanské ulice.
Podle původních předpokladů měly stavební práce skončit do konce letních prázdnin, stavba ale nabrala zpoždění. Dopravní režim v poslední, čtvrté, etapě bude podle TSK Praha velmi podobný režimu jako měla ta předcházející. V každém směru budou místo původních čtyř pruhů řidičům k dispozici pouze tři, z nichž bude jeden z pruhů od Jižní spojky na Smíchov převeden do protisměru na již opravenou jižní polovinu Barrandovského mostu.
„Největším omezením zůstává úplné uzavření nájezdu na most od ulice Strakonická, který byl uzavřen i v první a třetí etapě. Na most tak nebude možné tímto směrem najet,“ informovala TSK Praha s tím, že trasa má několik náhradních variant.
Jednou z nich je vratná rampa, která vznikla u Lihovaru a využívala se i v předchozích etapách. Řidiči jedoucí z Chuchle na Barrandovský most pojedou nejdříve rovně pod Barrandovským mostem ke křižovatce u Lihovaru a těsně před ní se otočí po rampě zpět do směru přes Vltavu.
Pro vzdálenější cíle TSK Praha doporučuje využít především část Pražského okruhu a sjezdem Písnice dojet až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra. Vysoutěžená cena za celou rekonstrukci celého mostu je 594,5 milionu korun. Stavbu má na starosti společnost PORR.
Tereza Čapková