INZERCE

Vizualizace rekonstruované trati z Kyjic do Chomutova. Zdroj: Správa železnic

Modernizace trati pod Krušnými horami. Správa železnic vybrala zhotovitele

Modernizace trati z Kyjic do Chomutova v Podkrušnohoří získala svého zhotovitele. Správa železnic vybrala společnosti Colas CZ a Colas Rail. Přestavbu přibližně osmikilometrového dvoukolejného úseku provedou za 1,9 miliardy korun. Zahájení prací je v plánu letos v srpnu, hotovo bude v polovině roku 2027. Předpokládané celkové náklady stavby přesahují tři miliardy korun, informovala tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Součástí projektu je celková rekonstrukce trati, proměnou projdou zastávky Chomutov město a Jirkov zastávka, které získají podle Správy železnic rozšířená nástupiště a bezbariérové přístupy. Podchod v Jirkově se prodlouží a vznikne přístup k vlakům také od obce Otvice. „Pro zvýšení bezpečnosti provozu se vybuduje nový podchod spojující Otvice s obchodní zónou. Přejezd v Chomutově mezi Kamencovým jezerem a místním zooparkem nahradí lávka,“ uvedla mluvčí Správy železnic.

Traťový úsek, který projde rekonstrukcí, vznikl v 80. letech minulého století v souvislosti s postupující těžbou hnědého uhlí. Jeho největší dominantou je podle Správy železnic 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda, která mimo jiné překonává i vodní nádrž Újezd.

Stavba leží na hlavní dvoukolejné elektrizované trati Most – Chomutov, začíná ve stanici Kyjice a končí v zastávce Chomutov město. V rámci její realizace se podle informační brožury Správy železnic nově zabezpečí úsek Dolní Rybník – Jirkov a odbočka Chomutov město. Kolejiště ve stanici Kyjice se výrazně zredukuje.

Dominantou trati je 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda. Zdroj: Správa železnic

„Řešený úsek je z hlediska zatížení omezujícím prvkem celé trati z Ústí nad Labem do Chebu. Železniční svršek je na hranici životnosti a železniční spodek dokonce již za ní. Koncepce zabezpečovacího a sdělovacího zařízení vychází z požadavku na minimalizaci provozních zaměstnanců a centralizaci řízení dopravy, které budou zajišťovat dispečeři ze stanice Chomutov,“ uvádí v brožuře také Správa železnic.

Dodává, že během realizace stavby dojde k úplné rekonstrukci železničního svršku a spodku. Do oblasti železničního spodku spadají také dvě opěrné zdi náspu u Kamencového jezera. V celém úseku bude zřízena bezstyková kolej. Na zastávce Jirkov se zřídí dvě nová nástupiště o délce 200 metrů a dvě nová nástupiště budou také na zastávce Chomutov město, každé o délce 200 metrů, s rezervou 30 metrů pro výhledové zavedení systému jednotného evropského zabezpečovače (ETCS).

Železniční přejezd na místní komunikaci v Chomutově bude podle informační brožury Správy železnic nahrazen lávkou pro pěší a cyklisty. Druhý železniční přejezd v Chomutově se opraví a bude nově opatřen světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením se závorami a s automatickou detekcí vlaku.

Projekt je podle Správy železnic navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2,8 miliardy korun. Navržená míra podpory EU je 80,75 procenta ze způsobilých nákladů, výše dotace tak může maximálně činit 2,3 miliardy korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). 

(teč)