Stavební práce na pražském smíchovském nádraží se rozjely naplno. Podél stávajících nástupišť jezdí bagry, část nádražní budovy je zbouraná a vstupy pro cestující jsou omezené. Správa železnic už také pro rekonstrukci nynější budovy nádraží vybrala projektanty stavby, dokumentaci vytvoří za 39,5 milionu korun firmy SUDOP Praha a SUDOP EU. Stavební práce se uskuteční v koordinaci s výstavbou Terminálu Smíchov v letech 2026 až 2028.
Provoz u perónů v blízkosti nádražní budovy je omezený. Cestující ale mohou podle tiskového mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy využívat provizorní nástupiště 1A. „Díky tomu se u vyloučených kolejí u prvního nástupiště může budovat pilotová stěna,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Přiblížil i další průběh stavby. Už se uskutečnilo snesení části kolejí, budují se základy trakčního vedení a staví se také na nájezdu na Dobříšskou ulici. „Koncem července odstartují práce na podchodech a budoucím parkovacím domě,“ upřesnil Gavenda.
Správa železnic informovala, že by se měla po rekonstrukci současná nádražní budova propojit s novým terminálem v jeden funkční celek. Místo jižního křídla vznikne čtyřpodlažní novostavba, ve které by měly být umístěny obchodní a gastronomické jednotky a služby pro cestující a další návštěvníky Smíchova.
Budoucí Terminál Smíchov propojí s železnicí nově budovanou čtvrť, tramvaje i metro, nad nástupišti vznikne platforma s autobusovým nádražím pro dálkové i příměstské spoje. K dispozici bude parkoviště P+R i kapacitní stání pro kola. Zastřešení nástupišť bude zároveň sloužit jako spojnice Smíchova a Radlic.
Současná nádražní budova na pražském Smíchově pochází z roku 1956. Po hlavním a Masarykově nádraží je podle Správy železnic třetí nejvytíženější v Praze. Součástí její vstupní haly se v polovině 80. let minulého století stal vchod do stanice metra Smíchovské nádraží na nově budované lince B.
Na rozsáhlé proměně smíchovské železniční stanice spolupracuje Správa železnic úzce s pražským magistrátem. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se s koordinací začalo už v průběhu zpracování studie ze strany Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha), jak v minulosti informoval Ekonomický deník.
Pražský magistrát připravuje v rámci stavby nového Terminálu Smíchov několik souborů staveb. Jde o nový parkovací dům pro 900 aut a 600 kol, dále most pro budoucí obousměrnou dopravu přes Dobříšskou ulici a novou světelnou křižovatku.
Dále jde o autobusovou platformu, která bude umístěná nad železniční stanicí Praha-Smíchov. V rámci stavby se počítá i se zmíněnou kompletní fotovoltaickou střechou a sjezdovou rampou do ulice Nádražní. Ta by také měla projít kompletní úpravou.
Tereza Čapková