INZERCE

Vizualizace Železničního uzlu Brno. Foto: Jiří Svoboda/síť X

Stavba nového brněnského hlavního nádraží má začít v roce 2028. Náklady přesáhnou 63 miliard korun

Brno chystá proměnu svých největších nádraží. Zatímco stavební práce na stanici Brno-Královo pole už začaly, výstavba nového městského dopravního uzlu je zatím ve fázi architektonických návrhů a modelů. S jeho realizací by se podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) mělo začít v tomto desetiletí. Konkrétně se hovoří o roku 2028. Náklady na rozsáhlou stavbu jsou vyčísleny na 63 miliard korun bez DPH. Podle ministerstva dopravy se cena vztahuje k roku 2023.

„Po dokončení prací přes jihomoravskou metropoli povedou všechny linky spojující hlavní města V4 a z Brna se tak stane důležitá křižovatka vysokorychlostní železnice zemí střední Evropy,“ uvedl Kupka na svých facebookových stránkách po konferenci Budoucnost železničního uzlu Brno a rychlých spojení v ČR.

Cílem je podle něj také kvalitně propojit jednotlivá místa v České republice. „Je to konkrétní plán, který bude znamenat důležitý impulz pro další rozvoj Brna, pro rozvoj naší dopravní infrastruktury a české ekonomiky. To nám ostatně ukazují zkušenosti ze zahraničí,“ zmínil také ministr.

Železniční uzel Brno je podle Kupky klíčovou součástí tuzemské dopravní sítě. Jedná se o jednu z nejvytíženějších částí železniční infrastruktury, která propojuje trati Transevropské dopravní sítě (TEN-T), evropské koridory a celostátní dráhy.

Díky dopravnímu uzlu v podstatě vznikne podle ministra v podstatě nová brněnská čtvrť. Primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS) na svém facebookovém profilu oznámila, že metropole už zahájila práce na proměně okolí, tedy před a za nádražím. „Vznikne tu nejen autobusové nádraží, přestupní terminál MHD či odstavné parkoviště, ale počítá se i s výsadbou stromů a zeleně i se dvěma novými mosty,“ poznamenala. Vybudování samotného nádraží podle ní zajišťuje Správa železnic.

Modernizace železničního uzlu je podle Vaňkové nutností, pokud se nechce vytratit z mapy Evropy. Podle ministra dopravy Martina Kupky je pro Českou republiku, ale i pro Evropu důležité, aby se podařilo zhodnotit centrální země a udělat i v rámci vysokorychlostních spojení z České republiky skutečnou křižovatku Evropy.

Chystá se soutěž na projekt stavby

„Nemůžeme zůstat bílým místem na mapě nových dopravních spojení v Evropě. Musí to být opravdu funkční křižovatka, která bude přinášet také lidem prospěch, kvalitní podmínky pro jejich podnikání, pro jejich občanský život a pochopitelně také pro další rozvoj,“ informoval Kupka.

Jak už dříve sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, za předpokladu hladkého průběhu všech schvalovacích procesů a dodržení termínů by mělo dojít na začátku příštího roku k vypsání soutěže na projekt stavby.

Gavenda doplnil, že v letošním roce předpokládá Správa železnic projednání záměru projektu modernizace brněnského uzlu na Centrální komisi ministerstva dopravy a v projektové přípravě může postoupit po jeho schválení.

Modernizaci uzlu budou podle Gavendy předcházet ještě modernizace úseku mezi Židenicemi a odbočkou Brno-Černovice, která řeší trať podél ulice Klíny, a přestavba a rozšíření železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici. V procesu už je zmíněná modernizace královopolského nádraží.

Tereza Čapková