Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na budoucí terminál v Hranicích na Moravě. Přestupní uzel bude součástí nového železničního spojení Praha – Brno – Ostrava. Propojí vysokorychlostní trať spolu s konvenční železnicí i s autobusovou dopravou. Podle studie proveditelnosti by se měla kapacita terminálu do roku 2050 blížit k deseti tisícům cestujících ve všední den.
Správa železnic soutěž vyhlásila jako anonymní, jednofázovou a otevřenou. V rámci stavby terminálu se počítá s koordinací spolu s úsekem vysokorychlostní trati VRT Moravská brána spojujícím Brodek u Přerova s Ostravou.
Projektová část soutěžního návrhu zahrne budovu terminálu, která bude sloužit společně pro vlakové i autobusové nádraží. Její součástí mají být také přístupy na nástupiště a parkoviště. Soutěž bude zároveň řešit urbanistickou koncepci a environmentální aspekty stavby. Novou podobu by mělo získat také okolí terminálu včetně zeleně.
Ideová část soutěže by se měla zaměřit na území mezi nádražím a plánovaným obchvatem Hranic. Podle Správy železnic je cílem přirozeně propojit nové nádraží s městem, identifikovat další potenciál okolí a připravit se tak na jeho budoucí rozvoj.
Na přilehlém autobusovém nádraží budou architekti kromě nástupiště a jeho zastřešení řešit také místa pro nabíjení autobusů a jejich odstavení.
Cestujícím má terminál kromě kratšího přestupu a rychlého železničního spojení s Ostravou, Olomoucí a Brnem nabídnout také snadné parkování díky systému P+R, linky návazné veřejné dopravy nebo služby. Lidé také budou moci jednoduše přestoupit na vlak například do Valašského Meziříčí a dále na Slovensko.
(teč)