INZERCE

Železniční přejezd v ulici Tovární v Českém Těšíně. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Počet nehod na přejezdech je podle Drážního úřadu stále vysoký. Je nutné důsledně vyhodnocovat rizika, uvedl

Rok 2024 se ponese ve znamení obnovy vozového parku českých železničních dopravců, modernizace infrastruktury i zavádění systému ETCS, uvedl na výroční tiskové konferenci Drážního úřadu (DÚ) jeho šéf, Jiří Kolář. Doplnil, že dopravci i provozovatelé drah musí plně využívat systém řízení bezpečnosti, v rámci kterého budou důsledně vyhodnocovat všechna rizika. Doposud se řešily mimořádné události jednotlivě. „Když se mimořádnosti na stejném místě opakují, je třeba zamyslet se nad všemi souvislostmi a stanovit, jak jim předcházet,“ zdůraznil. Zároveň se ohlédl zpět i za proběhlým rokem. Ten charakterizoval napříkld sice nižší počet projetých návěstí STŮJ, ale na druhou stranu i stále přetrvávající vysoký počet střetů na přejezdech.

Počet projetých návěstí STŮJ se meziročně snížil ze 183 případů v roce 2022 na 136 případů v roce 2023. Od jara 2023, po roce platnosti novely zákona o dráhách, byla ze strany Drážního úřadu zahájena realizace sankcí, které ze zákona vyplývají.

„Strojvedoucí zvýšili svou pozornost. Věříme, že k poklesu došlo i v důsledku hrozby sankcí a že pozitivní trend bude pokračovat i nadále,“ uvedl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek. Jsou to dva roky kdy platí nový Zákon o dráhách, který umožňuje potrestání strojvedoucího za opakované projetí návěsti zakazující jízdu během 12 měsíců napomenutím, finanční sankcí či zákazem řízení. Za uplynulý rok tak bylo postiženo sedm strojvedoucích.

Dozory v oblasti projetých návěstidel DÚ tak zaměřuje na místa s opakujícím se počtem mimořádných událostí. Prověřeny byly lokality Poříčan a Prahy-Libně. Na obou místech se problémy zkoumaly v širších souvislostech a pro zlepšení Drážním úřad přijal několik opatření. V těchto případech se také podle něho ukázalo nutností provést komplexní analýzu hodnocených rizik, kde výsledkem má být přijetí odpovídajících souborných opatření.

Počet nehod na přejezdech je stále vysoký

Počet nehod na železničních přejezdech je stále vysoký, ale v drtivé většině případů jsou hlavními viníky účastníci silničního provozu. Křížení železnice s pozemní komunikací bude vždy rizikovým místem, stejně jako jiné křižovatky. V návaznosti na mimořádné události uplynulých týdnů budou ve spolupráci se Správou železnic prověřeny vytipované přejezdy s ohledem na problematické sklonové poměry. Nadále budou také probíhat kontroly rozhledových poměrů, technického stavu přejezdové konstrukce a úrovně zabezpečení.

„V této souvislosti je nutné konstatovat, že povolování staveb železničních přejezdů je proces, do kterého kromě Drážního úřadu, a od 1.1.2024 nově vzniklého Dopravního a energetického stavebního úřadu, vstupuje i vlastník pozemní komunikace, silniční správní úřad a příslušný orgán Policie ČR,“ upozornil ředitel provozní sekce Drážního úřadu Miroslav Hron. Pokud by byl při kontrolách stávajících přejezdů zjištěn nedostatek související s podmínkami na silniční komunikaci, zaslal by Drážní úřad příslušnému silničnímu správnímu úřadu podnět k prověření situace a případné nápravě, protože sám k takovému kroku nemá zákonné oprávnění.

Železniční přejezd, ilustrativní snímek. Foto: Správa železnic

K dalšímu posunu v úrovni bezpečnosti provozu nejen na našich, ale i na zahraničních tratích, přispěje zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Systém funguje jako nezávislý dohled, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby obsluhy či jiné nežádoucí situace. Příprava a testování koridorových úseků probíhá v rámci expertní pracovní skupiny, která vznikla v říjnu loňského roku.

První pozitivní výsledky již zaznamenala trať Olomouc – Uničov s výhradním provozem, v lednu proběhl první zátěžový test na trati Břeclav – Staré Město a připravují se zátěžové testy na dalších koridorových tratích. „Chci poděkovat za spolupráci Správě železnic i dopravcům, že se do testu ochotně zapojili,“ zdůraznil Jiří Kolář. V tuto chvíli je v Česku 1016 km tratí s instalovanou traťovou částí ETCS a 515 vozidel s instalovanou palubní částí schválených do ostrého provozu.

Díky zavedení důsledného řízení systému údržby vozidel (tzv. ECM) i pokračující obnově vozového parku na naší železnici, se postupně zlepšuje i technický stav drážních vozidel. Potvrzují to závěry státních dozorů Drážního úřadu.

Počet dopravců klesá

Počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celé ČR, se snižuje. Zaznamenáváme případy, že dopravce již kvůli náročnosti bezpečnostních požadavků nepožádá o obnovení jednotného osvědčení o bezpečnosti dopravce. Aktuálně se po českých kolejích pohybuje sto českých a 16 zahraničních dopravců. Dalších 22, především polských a slovenských dopravců, má oprávnění zajíždět pouze do příhraničních stanic. To získají snadněji díky našim dohodám o spolupráci s drážními úřady sousedních zemí. Tyto dohody vycházejí z evropských směrnic a jsou jedním z prvků jednotného evropského železničního prostoru.

Počet železničních dopravců. Foto: DÚ

Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích od roku 2021 postupně klesá. V roce 2021 skončila platnost prvním desetiletým licencím, a ne všichni strojvedoucí požádali o jejich obnovení. Snižující se počty licencí jsou způsobeny odchody do důchodu či změnou zaměstnání. I přesto, že zájem o zkoušky strojvedoucích po covidové pauze pomalu stoupá, nedosahuje úrovně před rokem 2020. 

Nedokáže tak pokles vyrovnat. Ke konci roku 2023 evidoval Drážní úřad 9337 platných licencí, z toho bylo 101 žen. Jejich počet mezi strojvedoucími narůstá.

(mig)