INZERCE

Zavedení výhradního provozu ETCS v roce 2025 na některých koridorových tratích se rychle blíží. Foto: Správa železnic

Na Uničovce už prakticky nedochází k nouzovým zastavením vlaků, zátěžové testy budou pokračovat

Nedávno zmodernizovaná železniční trať z Olomouce do Uničova byla vybrána pro pilotní provoz pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Ten má za úkol zajistit bezpečný provoz vlaků na evropských železnicích, tedy i v Česku. Zkušební provoz však čelil výpadkům. Jak ale nyní vyplývá ze statistik Správy železnic, od konce loňského listopadu systém správně fungoval v téměř sto procentech případů. Za poslední dva měsíce se tak situace zlepšila o více než 50 procent. V souvislosti s přípravou na provoz pod výhradním dohledem ETCS na dalších tratích budou pokračovat také zátěžové testy celého systému.  

Prvního ledna 2025 má i v Česku začít výhradní provoz ETCS. Na trati Olomouc – Uničov – Šumperk, kde už probíhal, vykazoval ale systém značné problémy.  Proto, jak v rozhovoru pro Ekonomický deník uvedl už dříve ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář, v půli ledna proběhla první zátěžová zkouška, kdy po dvě noci křižovalo na dvě desítky různých vlaků s různými typy vozidel trať v obou směrech a testovaly systém. 

Na takzvanou Uničovku vyjede týdně až pět set osobních a spěšných vlaků. Všechny už více než rok jezdí pod výhradním dohledem ETCS. Od konce listopadu loňského roku zaznamenala Správa železnic (SŽ) pouze jednotky případů týdně, kdy evropský zabezpečovač z různých technických příčin způsobil nouzové zastavení vlaků. Systém tak správně plnil svoji funkci zpravidla ve více než 99 procentech případů. 

V posledním lednovém týdnu systém dokonce vykázal stoprocentní funkčnost. SŽ zaznamenala sice jedno nouzové zastavení vlaku, to však bylo kvůli poruše přejezdu. ETCS v tomto případě zafungoval správně.      

ETCS výhradní provoz 2025. Foto: SŽ

V polovině ledna provedla Správa železnic zátěžové testy ETCS na koridorovém úseku z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Do konce letních prázdnin plánuje SŽ provést dalších šest testů, které pokryjí všechny úseky, na nichž dojde od začátku příštího roku k zavedení provozu pod výhradním dohledem ETCS. Zkoušky se zaměří na ověření funkčnosti nastavení systému, například správnou obsluhu zařízení a komunikaci mezi dopravcem a řízením provozu.

Systém ETCS pro Českou republiku znamená zavedení plnohodnotného vlakového zabezpečovače. Jak ukazují zkušenosti z okolních států i dosavadního provozu u nás, pro jeho bezproblémové fungování je třeba sladit veškeré součásti do funkčního celku. K tomu slouží právě testování, práce pracovních skupin a ladění celého systému do optimální podoby, zkonstatoval DÚ, který  který je hlavním subjektem dohlížejícím na bezpečné fungování železničního systému v Česku. Pod jeho dohledem budou nyní provozovatele dráhy, železničních dopravců, výrobců železničních vozidel i dodavatelů technologií ETCS odhalovat příčiny problémů, aby zajistili spolehlivé a kvalitnější fungování systému v ČR. Vzniklá pracovní skupina bude pravidelně vyhodnocovat dílčí výsledky.

V České republice je v tuto chvíli systém jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS zaveden na více než 900 km tratí. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích pohybuje 639.

(mig)