INZERCE

Železnice. Ilustrační snímek. Foto: Aktron / Wikimedia Commons

Máme rok na odstranění problémů se zabezpečovačem železnice, shodli se experti

Bezpečnější tratě má zaručit evropský zabezpečovač ETCS, jehož výhradní provoz má na české železnici začít od 1. ledna 2025. Do té doby je potřeba odstranit problémy, shodli se účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka. V rámci testovaní na trati Olomouc – Uničov – Šumperk – se totiž ukázalo, že provoz díky ETCS vázne a dopravu celkově komplikuje, jak v nedávném rozhovoru potvrdili Ekonomickému deníku šéf Drážního úřadu Jiří Kolář nebo a ně upozornil i Spolek pro efektivní bezpečnou železnici.

„Během zkušebního provozu se spuštěným ETCS, především na trati Olomouc – Uničov, dochází k výpadkům, které jsou pravděpodobně souběhem více faktorů. O příčinách intenzivně jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Vzniklou situaci je třeba co nejrychleji  vyřešit, abychom neohrozili vynaložené investice a termín výhradního provozu,“ uvedl teď ministr dopravy Martin Kupka.

Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou částí a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je potřeba okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní.  

„Je potřeba urychlit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury, dopravci a výrobci vozidel a dodavateli zařízení ETCS. Správa železnic s výrobci uzavře smlouvy, které budou garantovat rychlý přenos potřebných informací,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. 

Shromážděná data bude průběžně vyhodnocovat tým techniků jednotlivých organizací a výsledky budou diskutovány na pravidelných koordinačních schůzkách pracovní skupiny ETCS. V prvních měsících příštího roku musí být plně rozběhnuty veškeré výměny dat včetně vstupů z dalších úseků s provozem ETCS tak, aby bylo možné na začátku března stanovit plán kroků do konce roku 2024.

„K zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS jsme se zavázali, dopravci vybavují svá vozidla tímto systémem tak, aby s nimi od roku 2025 byli schopni vyjet tratě s výhradním provozem, a není možné od tohoto ustupovat. Jsem rád, že se komunikace mezi všemi účastníky rychle rozběhla a od naší první schůzky v říjnu už byly uskutečněny důležité dílčí kroky,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti, automatizace provozu a digitalizace na železnici v celé Evropě. Touto jednotnou technologií je již vybaveno 903 kilometrů českých tratí a příprava pokračuje dál, aby mohl být spuštěn výhradní provoz na koridorech v roce 2025. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje 639.

(mig)