INZERCE

Vlakový přejezd. Ilustrační snímek. Foto: MD

Správa železnic prozkoumá, zda výškové poměry mezi tratí a vozovkou odpovídají předpisům. Chce snížit riziko nehod 

Vlakové přejezdy projdou kontrolou. Správa železnic teď prozkoumá okolí železničních přejezdů na koridorech, které by mohlo být problematické z hlediska provozu některých silničních, zejména nákladních vozidel. Cílem je snížit riziko podobných tragických nehod na železničních přejezdech, jakou byla nedávná srážka vlaku s nákladním automobilem v Dolní Lutyni. Rozdílné vlastnictví pozemků však může řešení výrazně komplikovat.

„Příčiny železniční nehody v Dolní Lutyni nyní vyšetřuje policie, vlastní šetření této nešťastné události provádí také Drážní inspekce. Bylo by proto předčasné dělat nyní jakékoli závěry o příčinách nebo vinících. Co však můžeme udělat hned, aniž bychom čekali na výsledky vyšetřování, je zkontrolovat na přejezdech, zda u nich výškové poměry mezi tratí a vozovkou odpovídají předpisům,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Při každém stavebním zásahu do železničního přejezdu Správa železnic postupuje podle schváleného projektu, který odpovídá platným normám. Nad rámec vlastních povinností nyní věnuje také zvláštní pozornost okolí železničních přejezdů na koridorech, které by mohlo být problematické z hlediska provozu některých silničních, zejména nákladních vozidel. V případě zjištění neshod nivelety s platnými technickými normami se Správa železnic obrátí na vlastníky komunikací s výzvou k řešení a společně se silničním správním úřadem projedná dopravní opatření.

Rozdílné vlastnictví pozemků řešení komplikuje

Značnou komplikaci však představuje rozdílné vlastnictví pozemků. Zatímco prostor mezi závorami je Správy železnic, okolní pozemky patří ve většině případů krajům nebo obcím. V některých případech může mít komunikace a pozemek, na kterém leží, různé majitele.

Koleje, ilustrační snímek. Foto: MD

„Rozdílné vlastnictví pozemků u železničních přejezdů představuje reálný problém. Chceme tedy iniciovat jednání se všemi, kterých se případné úpravy komunikací týkají, abychom našli společné řešení a dosáhli nápravy,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle něj by měl vzájemnou spolupráci podpořit především společný zájem, a to zvýšení bezpečnosti.

Po provedené kontrole bude Správa železnic informovat ministerstvo dopravy o výsledcích a společně dohodnou další postup. To zahrnuje pokračování v kontrole u dalších rizikových křížení. Ministerstvo dopravy také zreviduje současný legislativní stav povolování nadměrných přeprav po pozemních komunikacích vedených přes železniční přejezdy.

Ředitel Drážního úřadu (DÚ) Jiří Kolář nedávno v rozhovoru pro Ekonomický deník uvedl, že nehody na přejezdech ho skutečně trápí, respektive, chování některých řidičů. Připomněl, že všechny přejezdy v Česku – a je jich zhruba šest tisíc – jsou nějakým způsobem zabezpečené.

„Je jen několik úrovní. Nejprve zabezpečení formou kříže, potom světla a závory a dále je nadjezd a podjezd. To znamená, že řidič nebo uživatel silničního provozu ví naprosto přesně, jak se na přejezdu chovat má, že má před ním zastavit, rozhlédnout se a podobně. Ale samozřejmě, že z křížů se dají udělat světla, doplnit závorama. Pak by ale se ale muselo přidat třeba ještě vyjíždějící sloup, protože nám řidiči objíždějí i závory,“ uvedl Kolář s tím, že obecně by zpřísnil postihy těch řidičů, kteří poruší předpisy a vjedou na přejezd prokazatelně na červenou.

(mig)