Apple oznámil investici jedné miliardy dolarů do čínské aplikace Didi Chuxing, která je největším konkurentem alternativní taxislužby Uber. Přinášíme pět faktů, které je dobré o Didi vědět.
1. Historie
Počátky Didi Chuxing nalezneme v roce 2012. V té době postupně získávala podporu největších čínských internetových společností. Didi Dache získala pomocí fundraisingu v roce 2014 kolem 100 milionů dolarů. Konkurenční taxi-aplikace Kuaidi Dache se také objevila na trhu v roce 2012. Za jejím rozvojem však stála investice e-shopového obra Alibaba. Později se provozovatelé obou aplikací dohodli na spolupráci. V únoru 2015 tak došlo k jejich fúzi a vytvoření nové značky Didi Chuxing. Dnes obsluhuje kolem 300 milionů pasažérů ve více než 4 stovkách čínských měst.
2. Kdo za tím stojí
Šéfem společnosti, provozující alternativní čínskou taxislužbu je bývalý zaměstnanec Alibaby Cheng Wei. V roce 2014 přilákal do Didi Dache Jean Liuovou ze banky Goldman Sachs a nabídl jí místo provozní ředitelky. V únoru 2015 se stala prezidentskou společnosti. Ve vedení Didi Chuxing nalezneme také Lucy Pengovou, spoluzakladatelku Alibaby nebo Martina Laua prezidenta Tencentu, společnosti, která Didi Dache na počátcích také finančně pomáhala.
3. Rozsah služeb
Co začalo jako služba pro přivolání taxi, se změnilo ve společnost, která nabízí sdílenou jízdu autem, autobusem, služby řidičů nebo financování. Aplikace denně zajistí více než 11 milionů transakcí, což je 127 každou vteřinu. Je tak druhou největší platformou v on-line obchodování v Číně hned po nákupní galerii Taobao, která je součástí Alibaby.
Didi tvrdí, že pokrývá 99 procent trhu s aplikacemi pro přivolávání taxi služby a 87 procent pro sídlení osobních vozů. Spolupracuje se 14 miliony registrovaných řidičů ve více než 400 městech. Do roku 2018 chce společnost obsluhovat na 30 milionů pasažérů denně s dojezdností do 3 minut od zadání objednávky klientem.
4. Konkurenti
Největším rivalem Didi Chuxing je na čínském trhu aplikace Uber. Ten si dal za cíl uchytit se nejméně ve 100 městech ještě během tohoto roku, nebo získat alespoň čtvrtinu trhu, na kterém nyní operuje Didi. Uber také získal investici od společnosti Baidu, která je majitelem nejpopulárnějšího čínského vyhledavače. Rovněž se spekuluje, že Uber je finančně podporován největší čínskou pojišťovnou China Life Insurance Company.
Didi ale chce expandovat i za hranice říše středu. V zámoří spolupracuje se společností Lyft, v Indii s Ola a jihovýchodní Asii s firmou Grab. Cílem je tvrdě konkurovat sanfranciskému Uberu. Tržní hodnota Uberu se odhaduje na 62,5 miliardy dolarů, zatímco hodnota Didi Chuxing je se svými 26 miliardami ani ne poloviční.
5. Čínské regulace
Ústřední čínská vláda se zdá být k podobným službám více přátelská než vlády lokální. Ty se často snaží chránit své tradiční taxikáře. Ostatně s tím máme zkušenost i z české metropole. Didi věří, že její aplikace pomůže čínským městům vyřešit problém obrovských dopravních zácp a s tím souvisejícího znečištění ovzduší. Národní úřad, který dohlíží na provozování taxislužby, v březnu odstranil několik regulací a tím sdíleným dopravním službám značně ulehčil život.
Vloni v říjnu obdržela společnost Didi Chuxing povolení od města Šanghaj licenci pro provozování car-bookingu. Didi se nyní snaží prosadit podobný model ve více městech, a tak vyjednává s jejich vedením. Šanghaj má punc města, kde se často něco otestuje v menším měřítku a poté, co se novinka osvědčí, se rozšíří prakticky na celonárodní úroveň. A tak je velmi pravděpodobné, že další města budou příklad Šanghaje i v tomto ohledu následovat.
Přesto však Didi i Uber stále čelí mnoha překážkám z pozice lokálních a regionálních vlád. Proto se nyní Didi snaží spolupracovat se start-upy, založenými právě municipalitami. Didi jejich aplikace přidává i na své webové stránky. Slibuje si od toho, že města budou k provozování alternativní taxislužby shovívavější.
-usi-