České dráhy v novém jízdním řádu pro rok 2024 počítají s větším zapojením bezbariérových spojů. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti Michala Krapince to má zajistit 550 vlaků navíc. Celkem bude jezdit v příštím roce 6 692 bezbariérových spojů, to je 76 procent ze všech vlaků. Železniční dopravce pro příští rok počítá s nasazením 8 738 vlaků, které za dobu nového ročního jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů.
Denně budou České dráhy vypravovat v průměru 6 583 spojů. Nový platný jízdní řád začíná podle Českých drah platit 10. prosince, kdy začíná v Evropě nový železniční rok. Trvat bude do 14. prosince 2024.
„Největší změny k lepšímu čekají především na cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. Vedle rekordního počtu bezbariérových spojů dojde díky stále většímu počtu vlaků a stanic vybavených pro bezbariérové cestování k nové přesnější definici symbolům bezbariérovosti. Běžný symbol vozíčkáře znamená nově nasazení přímo nízkopodlažního vozidla nebo vozidla se zvedací plošinou, u kterého není objednání přepravy nutné, ale je pouze doporučené,“ upřesnil člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Počet bezbariérových spojů by se měl rozšiřovat i v dalších letech. Ještě v příštím roce očekávají České dráhy dodávku více než 50 nových nízkopodlažních, bezbariérových jednotek RegioPanter, které nahradí vlaky, které podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského přepravu lidí na vozíku neumožňovaly. Do provozu by také chtěly uvést desítky nových bezbariérových motorových vlaků RegioFox a také první z 20 nových souprav ComfortJet pro dálkové vlaky.
Nízkopodlažní vozy využijí podle Jiřího Ješety i ostatní cestující, snadno se do nich bude nastupovat také seniorům nebo cestujícím s kočárky a koly. Dodal, že inverzní symbol vozíčkáře označí bezbariérové spoje, u kterých je třeba asistence dopravce, například při obsluze nástupní plošiny, protože mají podlahu v klasické výšce. „Přepravu u takového vlaku je třeba dopředu objednat,“ doplnil člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Ohledně objednávek nedochází podle Českých drah k žádným změnám. Cestování a asistenci při přepravě je možné objednat například přes formulář na webu Českých drah. Pokud cestující nevyžaduje asistenci, může cestovat i bez objednávky. „Bezbariérové spoje lze snadno vyhledat přímo ve vyhledávači spojení, kde se dá do požadavků na spojení, aby byly vlaky bezbariérové – vyhledávač pak najde pouze bezbariérová spojení, novinkou bude nové označení nízkopodlažních vlaků, kde není nutná objednávka spojení,“ upřesnil mluvčí Českých drah.
Kromě nízkopodlažních vlaků České dráhy v příštím roce navýší o 900 vlaků počet spojů vybavených palubní Wi-Fi sítí. V 63 dálkových spojích bude k dispozici restaurační vůz, v 93 vlacích bistro a v 229 vlacích roznáška občerstvení formou služby ČD Minibar nebo automat. Pro cestující s dětmi bude připraveno 495 vlaků s vyhrazenými vozy nebo oddíly pro cestující s dětmi do 10 let a v 75 spojích budou mít cestující k dispozici dětské kino.
Čtyřicítku nízkopodlažních vlaků provozuje společnost Arriva Transport Česká republika. Další rozšiřování počtu vlaků, které budou pro cestující přístupné bez schodů z úrovně nástupiště, je podle mluvčího společnosti Jana Holuba závislé na požadavcích objednavatelů ve výběrových řízeních.
Holub také doplnil, že vlaky Arrivy bez nízkopodlažní části jsou pro přístup cestujících pohybujících se na vozíku vybaveny nástupními kolejnicemi. „Pro zajištění plynulého provozu jsme rádi, když se nám cestující, který potřebuje pomoc nebo asistenci při nástupu, ozve předem na zákaznické centrum. K ohlášení může využít i web oneticket.cz, který provozuje státní podnik Cendis a pomáhá zdravotně znevýhodněným zajistit cestu napříč republikou u všech dopravců. Těchto požadavků jsme dosud za tento rok obdrželi 450,“ uvedl Jan Holub.
Na bezbariérovost vlaků se v následujících letech chtějí zaměřit například sousední Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Oznámily, že do roku 2025 by mělo být více než 90 procent vlaků drah bezbariérových. V současnosti je to 75 procent.
(teč)