INZERCE

Ministerstvo dopravy chystá transformaci Centra služeb pro silniční dopravu, nově by z něj měla vzniknout samostatná silniční inspekce. Foto: Pixabay

V Česku má vzniknout samostatná silniční inspekce. Částečně by přebrala pravomoci policie

Ministerstvo dopravy chystá transformaci Centra služeb pro silniční dopravu, nově by z něj měla vzniknout samostatná silniční inspekce. Zaměstnanci úřadu by měli na českých silnicích pravomoci sami kontrolovat nákladní vozidla bez účasti policie. Zaměřovali by se na přetížení vozů, jejich technický stav, upevnění nákladu nebo třeba dodržování pravidelných přestávek. Změny zákonů, které by to umožňovaly, chce resort předložit příští rok, účinné by mohly být od roku 2025.

Aktuálně dodržování pravidel kontroluje u nákladních vozidel v České republice podle náměstka pro řízení dopravní sekce z ministerstva dopravy Ladislava Němce 21 mobilních expertních jednotek s vozidly, která mohou sloužit i jako kancelář. V zemi působí v sedmi oblastech, Němec to uvedl na středečním jednání sněmovního podvýboru pro dopravu.

Mobilní expertní jednotky mohou samostatně kontrolovat například povinné přestávky a manipulace s tachografem, přepravy nebezpečných věcí nebo pracovní dobu. Ke kontrolám povinných přestávek a manipulací s tachografem, vážení nebo technickému stavu vozidla či upevnění nákladu potřebují spoluúčast policie. Pokud se přitom objeví naléhavější záležitost, například nehoda, musí policisté od kontroly odjet. To by se ale mohlo podle ministerstva dopravy změnit díky plánované samostatné silniční inspekci.

Dodržování pravidel kontroluje u nákladních vozidel v České republice 21 mobilních expertních jednotek Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Příklad v samostatných kontrolách si podle Němce bere Česko například z Polska nebo Německa. Jak už dříve uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přeměna centra na inspekci nepřinese státu nové náklady, protože nebude znamenat nabírání nových státních zaměstnanců.

Mobilní expertní jednotky vznikly podle Němce v Česku v roce 2002, aktuálně spolupracují na kontrolách i na mezinárodní úrovni. Nejužší spolupráce funguje podle ministerstva dopravy s německým specializovaným úřadem BALM. Mobilní expertní jednotky jsou také součástí mezinárodní organizace pro kontrolu Euro Controle Route.

„V rámci Evropské unie jsme jedním z mála států, který nemá speciální kontrolní orgán pro oblast silniční kontroly u nákladní dopravy a autobusů,“ uvedl Němec. Dodal, že je to problém především s ohledem na to, že jsou silniční kontroly stále složitější. Dochází k podvodům s tachografy, pracovní dobou, ale i emisemi. Evropská legislativa podle Němce navíc směřuje k rozsáhlejším kontrolám a narovnání podmínek v silniční dopravě.

V oblasti nákladní dopravy prošlo v roce 2022 kontrolou přibližně 30 tisíc vozidel, české mobilní expertní jednotky za spolupráce policie pak podle Němce zkontrolovaly 20 tisíc vozidel. „My předpokládáme, že i pokud by byli samostatní, tak to využití by bylo efektivnější,“ konstatoval Němec. Aktuálně policie asistuje mobilním jednotkám například u zastavení vozidla a při udělení sankcí či přidání protokolu do správního řízení.

Problém by mohlo být zastavování řidičů

Ředitel dopravní policie Jiří Zlý na jednání podvýboru pro dopravu upozornil na několik problémů, na které by mohly samostatné kontroly silniční inspekce bez účasti policistů narazit. Jde podle něj například o zmiňované zastavování vozidel, lustraci řidičů a vozidel v národních, ale i evropských databázích, anebo například vymáhání nedoplatků.

Podle generálního tajemníka Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře dopravci podporují jakoukoliv strukturu nebo organizaci, která zajistí kvalitní kontroly. Podle tiskového mluvčího sdružení Martina Felixe je pro silniční dopravu, kde panuje obrovská konkurence, důležité korektní fungování trhu. „I vzhledem k tomu, že silniční doprava je regulována obrovským množstvím předpisů, je velmi důležitá i odborná zdatnost státního dozoru. Jestli přeměna Centra služeb přispěje k výše uvedenému a narovná podmínky na dopravním trhu, měla by být přínosem. V Německu a Polsku to funguje obdobně a vzor to není špatný, ovšem musíme si počkat na výsledek,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Mobilní jednotky s rozšířenými pravomocemi by měly větší roli hrát u kontrol nákladních vozidel i vysokorychlostního vážení. Ministerstvo dopravy zvažuje rozšíření počtu vah, které jsou k tomu určené. Podle ministra dopravy by jich do konce příštího roku mělo být na českých dálnicích v provozu 13, v současnosti jich je šest. Mobilní jednotky by například mohly nově podle náměstka pro řízení dopravní sekce z ministerstva dopravy Ladislava Němce udělat za pomoci vysokorychlostního vážení kontrolní akci v určité oblasti.

Za kontroverzní pokládají rozšiřování vysokorychlostního vážení ale zástupci dopravců, a to v případě, že by podle nich bylo využíváno k automatickému udělování pokut. „Celá Evropa, s výjimkou Maďarska, tato zařízení používá pouze pro předvýběr a zjištěná podezřelá vozidla jsou převažována na klasických váhách,“ sdělil k tomu Felix.

V České republice podle něj také neexistují jednotná pravidla pro hodnocení výsledků vážení, například v případech sypkých a tekutých materiálů, které se během jízdy přeskupují. „Je zde i otázka doby platnosti pravidelného ověřování funkce vah. Cílem sdružení je, aby vysokorychlostní vážení bylo jen indikativní, ale pokud bude stát trvat i na jeho použití pro přímé postihy, pak musí fungovat zcela spolehlivě. Tomu tak zatím není,“ podotkl mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Tereza Čapková