Firmy poptávající přepravy mnohdy nezjišťují maximální výše pojištění dopravců, což může být velkým rizikem. V mezinárodní i vnitrostátní přepravě se zboží likviduje podle článku 23 Úmluvou o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR), který uvádí maximální hodnotu zboží jako 8,33 zúčtovacích jednotek SDR za kilogram hmotnosti zásilky. Což znamená podle váhy zboží, a ne podle jeho hodnoty. Vyplácené sumy za přepravované zboží v případě škody tak mohou být podstatně nižší, než by odpovídalo jeho hodnotě, varuje Jan Šafránek ze společnosti FEE Transport. „Úmluva neudává dopravci povinnost mít sjednané pojištění, udává mu pouze povinnost uhradit škodu, kterou způsobí,” zdůraznil pro Ekonomický deník.
„Dopravce ručí podle koeficientu za kilogram hmotnosti, ne za hodnotu přepravovaného zboží. Vychází to zhruba kolem 280 Kč za kilogram. Pokud je tedy naložen celý kamion, tedy 24 tun, vychází maximální pojistná částka, kterou dopravce ručí, na zhruba 6,5 milionu,” konstatuje Šafránek. V případě, že tak veze zboží například v hodnotě deset milionů, pojišťovna nevyplatí celou částku za hodnotu zboží, i když má dopravce pojistku do deseti milionů.
„Vždy bude platit omezení z úmluvy a několikrát jsem se přesvědčil o tom, že zadavatelé přeprav si toto ne vždy uvědomují,“ dodal. Když dojde ke škodě, dopravce je krytý, nemusí nad rámec Úmluvy CMR nic do výše hodnoty zboží doplácet. Úmluva neudává totiž dopravci povinnost mít sjednané pojištění, ale pouze povinnost uhradit škodu, kterou způsobí. Tu ale může uhradit ze svého, vysvětluje Šafránek pro ED.
Nicméně dodává, že to je podle něho extrémní situace, která v praxi tak často nenastává, dopravci totiž většinou pojištění jsou. Otázkou však už je, na jaké částky. „Už jsem mnohokrát viděl pojistky dopravců, které byly uzavřené na velmi nízké částky. Logicky, jsou levnější,” konstatuje Šafránek.
Například dopravce s kamionem, který uveze 24 tun, má maximální náhradovou povinnost 24 tisíc kilogramů krát 8,33 SDR. Tento výpočet vychází v přepočtu na cca 6,5 milionů korun, jak už bylo zmíněné. „Znám ale kamionové dopravce, kteří mají sjednané pojištění jen do výše třeba dvou milionů korun,” přiblížil. A firmy poptávající přepravy mnohdy tuto maximální výši pojištění dopravců nezjišťují.
Podle společnosti FEE Transport je potřeba také vědět, jestli přeprava probíhá v gardu zasilatele nebo dopravce. I v tom jsou významné rozdíly z hlediska likvidace případných škod. Zatímco dopravci jsou částečně z hlediska likvidace případných škod kryti zmíněnou Úmluvou CMR, zasilatelé nikoliv. Ti si musí vše ošetřovat v rámci poměrně obsáhlých zasilatelských smluv.
Řešením je se připojistit
Existují ale i možnosti, jak zboží připojistit. Přímo v úmluvě CMR je článek 24, který to řeší. „Pro takový případ musí být učiněn zápis do listu CMR, což musí být uděláno před naložením zboží na kamion. Je nutné tam uvést, že se přeprava bude řídit článkem 24,” vysvětluje Šafránek. Musí tam být také zapsána hodnota zboží, což je pak maximální odpovědnost, kterou dopravce ručí. A v přepravní smlouvě musí být jasně také uvedeno, jaká je částka za přepravu a jaký je příplatek za uzavření článku 24. „Tyto pojistky jsou samozřejmě nákladnější,“ dodal.
Konkrétně, jak přiblížil Ekonomickému deníku, připojištění článku 24 Úmluvy CMR se sjednává jako součást pojištění odpovědnosti silničního dopravce a konkrétně firmu FEE Transport stojí zhruba dvanáct tisíc korun navíc oproti ceně běžného pojištění odpovědnosti.
Využít se dá ale i zbožové pojištění. V tomto případě například společnost FEE Transport funguje jako zprostředkovatel a je pojišťován přímo majitel zboží. Pak se přeprava ale neřídí podle Úmluvy CMR, ale podle klasického občanského zákoníku. Majitel zboží je apk připojištěn na jeho plnou hodnotu. Toto pojištění je ale výrazně dražší. „Zhruba desetkrát,“ dodal pro ED Šafránek.
Monika Ginterová