Německá strana Zelení vyzývá k urychlené realizaci semaforových plánů na reformu Deutsche Bahn a v případě neúspěchu reformy považují rozpad státního podniku za „nikoli nepravděpodobný“. Pro Die Welt to uvedl mluvčí pro železniční politiku parlamentní skupiny Zelených ve Spolkovém sněmu Matthias Gastel.
Na úspěchu reformy by záviselo, „zda budou debaty o striktním oddělení sítě a provozu definitivně smeteny ze stolu, nebo zda nejpozději v příštím volebním období skutečně naberou na obrátkách“, uvedl pro Die Welt Matthias Gastel, mluvčí pro železniční politiku parlamentní skupiny Zelených ve Spolkovém sněmu.
Pokud se „dá předpokládat, že jedna, fungující infrastrukturní společnost“ pod hlavičkou DB nevznikne, „pak není nepravděpodobné, že po volbách do Bundestagu převáží ti, kteří chtějí zcela jiné struktury oddělením od spolkové společnosti“.
S ohledem na skutečnost, že parlamentní skupina CDU/CSU ve Spolkovém sněmu již vyzvala k rozdělení stávající struktury skupiny DB a že FDP a Zelení jsou rovněž otevřeni oddělení sítě a provozu, Gastel dodal: „Parlamentní většina, která by na to mohla být připravena, je nyní na místě.“
Jak na otázku listu Die Welt sdělila mluvčí spolkového ministerstva dopravy Volkera Wissinga (FDP), k 1. lednu 2024 má být zřízena nová infrastrukturní společnost „v právní formě akciové společnosti v rámci koncernu Deutsche Bahn AG“, a to sloučením společností DB Station & Service AG, odpovědné za nádraží, a DB Netz AG, odpovědné za železnice. Podnikatelské aktivity nové společnosti by měly být „v budoucnu zaměřeny mimo jiné na cíle spolkové vlády v oblasti dopravy a klimatu“. Realizace zisku by neměla „bránit plnění těchto cílů“.
Mnohé je však ještě otevřené, a to jak po formální, tak po obsahové stránce: „Vypracování cílových rozměrů a kvalitativních charakteristik“, které se mají na novou společnost vztahovat, není podle mluvčí ministerstva „ještě dokončeno“. Stále se také zkoumá, zda má jít o úplné sloučení divizí s jedním společným vedením, nebo pouze o formální fúzi se zachováním příslušných řídících a organizačních struktur.
Rovněž se „zvažují“ „způsoby realizace“ cíle, aby veškerý zisk zůstal v samotné divizi. Totéž se týká toho, co se stane se současnými finančními dohodami mezi spolkovou vládou a DB. Zdá se, že ani budoucí finanční vztahy nebudou k 1. lednu zcela vyřešeny.
„Optimalizace architektury financování má proběhnout co nejrychleji v kontextu veřejně prospěšné infrastrukturní společnosti,“ uvedl mluvčí. Cílem je „snížit počet zdrojů financování a rozhraní a do značné míry sjednotit podmínky financování“. Teprve po dokončení optimalizace bude podle něj prověřeno, zda a případně jaký další vývoj architektury financování by mohl být užitečný.