Vláda schválila další kroky v přípravě nových PPP projektů na připravovaných dálnicích a železničních tratích. Po vyhodnocení dosavadního postupu realizace D4 metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru by se tímto způsobem mohl začít stavět chybějící úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla. U obou staveb potvrdily studie proveditelnosti výhodnost jejich realizací formou PPP.
„Pokud chce Česká republika držet krok s okolními zeměmi, musíme dobudovat páteční dálniční síť a začít stavět vysokorychlostní tratě. Bez nich budeme čelit obrovské konkurenční nevýhodě. Dlouho odkládané investice na dostavbu a modernizaci železniční i dálniční infrastruktury nicméně nyní přesahují možnosti financování pouze z prostředků státního rozpočtu. Proto prověřujeme alternativní možnosti financování, a to i formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru v rámci takzvaných PPP projektů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Máme dobrou zkušenost s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás. Chceme prověřit, kde dále bychom tuto formu financování mohli využít. PPP projekty nejsou všespásné, ale zkušenosti i z jiných zemí ukazují, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ dodává Kupka.
V případě dvou pilotních železničních projektů, části IV. železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem a železničního úseku Praha-Veleslavín přes zastávku Praha-Ruzyně na nádraží Letiště Václava Havla, byly dokončeny studie proveditelnosti a v obou případech bylo ověřeno, že projekty jsou vhodné k realizaci metodou PPP. Po schválení vládou bude příprava nyní pokračovat výběrem transakčního poradce a následně se zahájí práce na zadávacích dokumentacích pro výběr koncesionářů. Jejich výběr bude probíhat v letech 2024 a 2025 s cílem zahájit výstavbu obou železničních staveb v průběhu roku 2026.
Další kandidáti na PPP projekt: středočeská D3 a vysokorychlostní tratě
Vláda zároveň pověřila ministerstvo dopravy přípravou studií proveditelnosti na další možné PPP projekty na dálniční a železniční síti. Ty prověří vhodnost dostavby středočeské D3, jižní části D55 a severních částí Pražského okruhu formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Obdobná studie vznikne i na připravovaných úsecích rychlé železnice mezi Rakvicemi, Brnem, Přerovem a Ostravou. „Jedná se o první krok k prověření, zda-li je pro stát výhodné realizovat tyto dopravní stavby pomocí PPP projektů,“ dodává Kupka.
Aktuálně se úspěšně v České republice prostřednictvím metody spolupráce veřejného a soukromého sektoru staví dálnice D4. V roce 2022 proběhla realizace dalších stavebních objektů v celé trase, které umožnily odvést ze staveniště občanský provoz na souběžné či provizorní komunikace. Založeny byly také zásadní stavební objekty a jejich výstavba nadále probíhá. V roce 2023 pokračují rozsáhlé intenzivní stavební práce na objektech na hlavní trase i na stavebních objektech souvisejících. V plánu je ještě letos dokončení většiny hrubých staveb, téměř všech mostů a opěrných zdí.
Vláda také už dříve schválila projekt výstavby nejvýchodnějších úseků D35 prostřednictvím PPP. V současné době ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury zajišťují veřejnou soutěž na výběr transakčního poradce pro výběr koncesionáře.
V Evropě se za poslední tři desetiletí uskutečnilo téměř dva tisíc projektů soukromých investic do veřejné infrastruktury v souhrnné hodnotě 410 miliard Eur (10,7 bilionu korun), většina z nich v zemích západní Evropy.
(mig)