Devatenáctého července vláda znovu jmenovala na pět let do funkce generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučeru. A to navzdory tomu, že už rok a půl dostává ministr dopravy podklady o rapidně se zhoršujících výsledcích Drážní inspekce (DI), která jde pod jeho vedením doslova „do kytek“. Shovívavost ministra dopravy před výsledky DI došla tak daleko, že 7. června Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) poslal informace o DI – podložená a nezpochybnitelná fakta panu premiérovi a celé vládě, viz ZDE.
Doposud pan ministr Kupka alespoň svými ústy profesionálního tiskového mluvčího prezentoval, že bezpečnost železnice je jeho prioritou. V takovém případě by byla logická změna v čele Drážní inspekce. Nestalo se tak a vysvětlení přináší citace pana ministra Kupky v oficiální tiskové zprávě Ministerstva dopravy: „Svoje pozice obhájili profesionálové, kteří mají mou důvěru. Věřím, že stejně jako doposud budou spravovat svoje úřady odpovědně, budou hledat další nutné provozní úspory, zjednodušovat a redukovat agendy a přispívat k další digitalizaci v dopravě“.
Tato citace prozrazuje diametrálně odlišné priority. Nejlepší je ten, kdo si personálně zdecimuje úřad, porušuje a obchází naši i evropskou legislativu, řešící bezpečnost železnice. Proto se také šetření vážných železničních nehod a incidentů postupně omezuje, délka šetření se výrazně prodlužuje a na kvalitě nezáleží. To přece není odpovědné a profesionální řízení! Milovník železnice, ale odborník na matematiku v čele DI přinesl na železnici také nový směr při šetření nehod a incidentů. Například při loňské nehodě pendolina v Bohumíně už nezáleží na tom, kdy vychází slunce a jaké je počasí v místě nehody v Bohumíně, ale jaké jsou podmínky v Praze. To představuje průlom ve vyšetřovacích metodách, který nám určitě Evropa nebude závidět, viz ZDE.
SOSaD požádal Ministerstvo dopravy již na počátku roku 2022 o informace dle zákona o svobodném přístup k informacím, jaký byl výsledek služebního hodnocení vybraných zaměstnanců resortu dopravy, taktéž šéfa DI Jana Kučery, za roky 2016 – 2021. Dle odpovědi MD byl Jan Kučera vždy hodnocen jako vynikající zaměstnanec – dosáhl nejlepšího hodnocení, a to i přes nezpochybnitelná fakta o opaku. Jako by si pan ministr Kupka zakázal nechat se byť jen políbit skutečností.
Výběrové řízení na generálního inspektora DI lze označit za hodně nepovedenou divadelní frašku a velmi zvláštní „férovku“ pana ministra. Zajímavé je vyjádření důvěry Janu Kučerovi. Vyjádření důvěry je novým fenoménem a institutem ministra Kupky pro obsazování pozic. Před lednovým opakovaným výběrem ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici „férově“ médiím řekl: „Věřím, že pan Hořelica pozici obhájí.“ Vyjádřená důvěra způsobila, že se o tuto pozici logicky nikdo neucházel. Po sérii dopisů s výtkami k činnosti Jana Kučery v čele DI pan ministr Kupka odpověděl SOSaDu 22. června, že vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení v čele DI nepovažuje za vhodné, aby na ně reagoval. To však až po té, kdy byla oslovena celá vláda. Pan ministr do té doby téměř rok a půl mlčel, na podklady a dopisy neodpovídal. Čekal na výběrové řízení, kdy se náhle nehodí na výtky k činnosti pana Kučery v čele DI reagovat.
Důvěra pana ministra je vlastně to nejdůležitější, co musíte mít před výběrovým řízením. Obstát může jen ten, koho pan ministr zná, a proto jsou výběrová řízení v čele resortu dopravy úplně zbytečná. Ukazuje se, že vůbec nejde o to, jak má instituce fungovat a zda tak opravdu funguje, ale nejdůležitější jsou vztahy a osobní vazby, které však mrtvým a škodám na železnici nezabrání. Takovýto bezpečnostní Potěmkin je tragickou zprávou pro českou železnici a hodně smutnou pro ty, kteří uvěřili vládnoucí pětikoalici změnu a deagrofertizaci.
Jindřich Berounský, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy