Autobusy a nákladní vozidla představují jen čtyři procenta všech vozidel, přesto se na celosvětových emisích z dopravy podílejí ohromujícími čtyřiceti procenty. Jejich rychlá elektrifikace je tak pro dekarbonizaci, a tedy i splnění klimatických cílů mnoha států, poměrně zásadní. A protože, jak ukazuje i nejnovější analýza Mezinárodní agentury pro energii (IEA), elektromobilita celkově celosvětově dále masivně poroste, zásadní jsou tak i možnosti, jak rychle a efektivně i v případě těchto těžkých užitkových vozidel nabíjet. Podstatným krokem by v tomto ohledu mohla být proto i nová napájecí skříň HVC360 společnosti ABB E-mobility, kterou firma představila na nedávném celosvětovém summitu veřejné dopravy UITP v Barceloně.
Podle nejnovější studie Mezinárodní agentury pro energii (IEA) se v roce 2022 se na celém světě prodalo téměř 66 tisíc elektrických autobusů, což představuje přibližně 4,5 % celkového prodeje, jejich podíl na trhu však velmi rychle roste. Konkrétně v Evropě o dvacet procent a v USA o 27 procent. Poptávka v Indii převyšuje společnou poptávku USA a Evropy a na čínský trh dokonce putuje 98 procent všech elektrických autobusů na světě. V rámci Evropy byl podíl prodeje elektrobusů nejvyšší ve Finsku, kde představoval dvě třetiny prodejů, v Norsku a Nizozemsku, pak téměř polovinu a v Dánsku skoro třetinu. Vysoké podíly na prodeji byly také ve Švédsku, Švýcarsku a Izraeli.
IEA zároveň očekává, že letos dojde k dalším rekordním nárůstům průřezově všemi kategoriemi. K výrazným posunům dojde tak opět i u osobních elektromobilů, jejich podíl na celkovém automobilovém trhu se má vyšplhat až téměř k pětině. Pro doplnění, v roce 2022 bylo na silnicích už více než 26 milionů elektromobilů, což je o 60 procent více než o rok dříve a více než 5krát více než v roce 2018. Podle EIA takový nárůst vede k velké transformaci automobilového průmyslu, která má ale zásadní dopady i na energetický sektor, zejména ropu.
Registrace a podíl prodeje elektromobilů v Číně, Spojených státech a Evropě (2018-2022)
Rostoucí počet veřejných nabíjecích stanic v jednotlivých zemích je tak vzhledem k narůstající elektromobilitě samozřejmě pro řidiče elektromobilů výbornou zprávou, ale sám o sobě nestačí k uspokojení potřeb elektrifikovaných vozových parků v dopravě a logistice. Tam poptávka po flexibilnějších a efektivnějších řešeních nabíjení, která by umožnila využívat pro nabíjení elektrických autobusů stávající, prostorově často omezené městské vozovny, rapidně narůstá. Řešením by právě mohla být proto i nová napájecí skříň HVC360 společnosti ABB E-mobility, která patří mezi lídry v oboru. Umožní totiž využívat nabíjecí zařízení v depech bez nutnosti přizpůsobovat prostory a respektuje složité podmínek provozu vozového parku – tedy přesně to, co obecně jinak dopravcům působí velké potíže.
Registrace elektrických autobusů a podíl prodeje podle regionů (2015-2022)
Napájecí skříň HVC360 nabízí podle ABB E-mobility maximální flexibilitu pro jakékoli uspořádání nebo případ použití a umožňuje připojení až čtyř nabíjecích stanic ve vzdálenosti až 100 m od samotné napájecí skříně. Kompaktní konstrukce umožňuje instalaci skříní zády k sobě, vedle sebe nebo podél zdi. Funkce dynamického nabíjení umožňuje HVC360 přidělovat každé nabíjecí stanici různé úrovně výkonu podle počtu připojených vozidel nebo jejich požadavků na nabíjení. Napájecí skříň rovněž podporuje všechna nabíjecí rozhraní současně, od CCS po pantograf.
Kromě uvedených parametrů má i nejlepší měrný výkon ve své třídě, uvádí společnost ABB E- mobility, i pozoruhodný výkon v přepočtu na plochu, kterou skříň zabírá. Dalším přínosem je fakt, že nabízí nabíjecím stanicím a vozovým parkům řadu možností nabíjení a poskytovatelům pak možnosti sestavit si kombinaci nabíjecích standardů v souladu s požadavky uživatelů.
„Za uvedením se skrývají desetiletí vlastního vývoje a bezkonkurenční zkušenosti z provozu. Ještě působivější než výjimečná kvalita a měrný výkon skříně je její mimořádná flexibilita a interoperabilita s celou řadou originálních technologií, což z ní činí skutečně globální řešení. Jsme velmi zvědaví, jak HVC360 pomůže malým i velkým zákazníkům snížit jejich provozní náklady a emise v situaci, kdy sektor těžkých vozidel dohání pokrok, kterého se již podařilo dosáhnout v elektrifikaci osobních vozidel,“ řekl k novince ředitel divize Fleet & Transit ABB E-mobility Chris Nordh.
Napájecí skříň má podle něho potenciál i pro odvětví nákladní dopravy. V roce 2022 se na celém světě prodalo téměř 60 tisíc středně těžkých a těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem. To sice zatím představuje pouze 1,2 % celého trhu nákladních vozidel, ale vzhledem k tomu, že se toto odvětví velmi rychle rozrůstá, konkrétně takzvaná složená roční míra růstu, která měří míru návratnosti investice po dobu jejího trvání (CAGR – Compound Annual Growth Rate) dosahuje až 47,5 %, očekává se, že do konce desetiletí celosvětový prodej přesáhne 1,1 milionu vozidel ročně.
Registrace elektrických nákladních vozidel a podíl prodeje podle regionů (2015–2022)
Takto rychlý růst je sice nezbytný pro splnění ambiciózních klimatických cílů mnoha států po celém světě, nicméně je závislý právě i na flexibilní a efektivní infrastruktuře pro nabíjení, a to jak na silnicích, tak v depech.
V rámci EU tak už europoslanci v úterý schválili pravidla pro čistší dopravu. Do roku 2026 tak budou muset být na trasách hlavní sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii – pozn. redakce) rozmístěny alespoň každých 60 km elektrické nabíjecí stanice pro automobily s minimálním výkonem 400 kW a do roku 2028 se výkon sítě zvýší na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů.
Schválená pravidla jsou součástí balíku označovaného jako Fit for 55, kterým chce EU docílit snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent oproti hodnotám z roku 1990. Unie již v jeho rámci schválila ukončení prodeje aut se spalovacími motory k roku 2035 nebo zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov.
(mig)