Praha se dlouhodobě potýká s nadměrným zatížením ulic tranzitní nákladní dopravou, provoz do rezidenčních čtvrtí ale nepatří. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) tak teď instaluje dopravní značení rozšiřující zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na území hlavního města. Aktuálně budou vyloučeny nežádoucí tranzitní průjezdy, které neúměrně zatěžují zejména městské části Prahy 6 a 5. Náměstek primátora Zdeněk Hřib chce zároveň požádat polici o zvýšené kontroly, řidiči kamionů totiž zákazy často ingnorují.
Technická správa teď osazuje poslední kusy dopravního značení, poté zkontroluje správnost umístění. „Důvodem pro tuto regulaci s místní úpravou provozu na pozemních komunikacích je odklonit těžkou nákladní dopravu z rezidenčních čtvrtí, kam tento provoz rozhodně nepatří a představuje především nadměrné hodnoty emisí znečišťujících látek a hluku do okolního prostředí. Budeme tak minimalizovat negativní vliv tohoto druhu dopravy na kvalitu života, bezpečnost a zdraví obyvatel Prahy,“ říká první náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Nebylo úplně jednoduché toto opatření připravit a schválit. Proti přišlo zhruba devadesát připomínek, které musel náš odbor vypořádat, aby mohl vydat Stanovení společně s ministerstvem dopravy, protože musíme značení instalovat i na Pražském okruhu,” dodal.
Na značky zakazující vjezd vozidlům nad 12 tun čekají občané Prahy 6 netrpělivě už řadu měsíců. „Doufáme, že po jejich instalaci bude provádět policie pravidelně kontroly a zbavíme se tak konečně kamionů na Břevnově,“ konstatuje radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.
Více kontrol
Náměstek primátora Zdeněk Hřib předpokládá, že zákaz se začne vymáhat od července. Řidiči kamionů ho totiž často ingorují. Hřib se také chce podívat na počet výjimek, které silniční správní úřady pro vjezd do centra udílejí. Chtěl by, aby jich do budoucna bylo co nejméně.
Vzhledem k už existujícím objízdným trasám, dobudovaným částem D0 – Pražského okruhu, je možné tento zákaz pro nákladní tranzitní dopravu zavést a rozšířit v jihozápadní a západní části Prahy. Jedná se zejména o komunikace na území městské části Praha 6 například Evropská třída, Karlovarská a Strahovský tunel, v části Prahy 5 pak třeba Plzeňská a Rozvadovská spojka a příjezd ze severu Prahy přes Cínoveckou do Liberecké ulice a dále do tunelů na Městském okruhu. Podle Hřiba jde tak v zásadě o všechny příjezdy po okruhu.
Úprava spočívá v umístění a úpravách dopravního značení za účelem omezení vjezdu nákladních automobilů s celkovou hmotností nad 12 t na vybraná území hl. m. Prahy. Bude tak aktualizován současný systém dopravních omezení pro těžkou nákladní dopravu v Praze za účelem zajištění ochrany obyvatel hustě obydlených oblastí metropole, zejména Liboce, Veleslavína, Střešovic, Dejvic, Břevnova, Zličína, Řep, Motola, Stodůlek, Košíř, Smíchova, Hloubětína, Černého Mostu, Střížkova, Libně a dalšími před jejími negativními vlivy zapříčiněnými především závlekem zbytné kamionové dopravy. Tedy konkrétně v případech, kdy těžká nákladní vozidla těmito dotčenými oblastmi pouze projíždějí, i když pro ně existují alternativní trasy po nadřazené komunikační síti.
(mig)