Správa železnic úspěšně vysoutěžila dodávky silové trakční elektřiny na další rok. Pohon elektrických vlaků na české železniční síti bude od ledna roku 2024 zajišťovat nový dodavatel, kterým je Sev.en Industry Supply z firemní skupiny finančníka Pavla Tykače. Nahradí tak současného dodavatele – ČEZ ESCO. Oznámila to Správa železnic v tiskové zprávě.
Soutěž na výběr nového dodavatele trakční energie se odehrála prostřednictvím aukce na energetické burze PXE. Jedná se vždy o výjimečnou transakci – Správa železnic je totiž největším odběratelem elektrické energie v České republice. Jen v příštím roce nakoupí 1,315 TWh elektrické energie, což jsou pro představu zhruba dvě procenta celkové spotřeby elektřiny v tuzemsku.
Tato dvě procenta trhu se od ledna příštího roku přesunou k jinému dodavateli. Od liberalizace trhu byla totiž tradičním dodavatelem elektrické energie pro železniční síť Skupina ČEZ. Mezi výjimky patří tříměsíční období v závěru roku 2010, kdy energii dodávala E.ON Energie. A také rok 2019, kdy elektřinu na základě výhry v aukci organizované PXE vyhrál Amper Market.
„Sev.en Industry Supply se orientuje výhradně na segment B2B, zejména na velké zákazníky s roční spotřebou elektřiny nad 5 GWh. Jsme zapsáni v seznamu kvalifikovaných dodavatelů dle zákona o zadávání veřejných zakázek a také zaregistrováni na pražské burze PXE jako účastník obchodování na trhu s elektřinou. Naše nabídky jsou vysoce konkurenceschopné, navíc s bonusem garance dodávek elektřiny přímo od výrobce,“ popsal firemní strategii předseda představenstva Sev.en Industry Supply David Harant.
Nákup trakční elektřiny bude v roce 2024 probíhat postupně. Předpokládané roční množství je zajištěno uzavřeným kontraktem v poměru 70 procent prostřednictvím ročního kontraktu a cena zbývajících 30 procent bude odvozena od vývoje na denním neboli spotovém trhu společnosti OTE. Letos je situace jiná, cena je zcela odvozena od spotového trhu s elektřinou. Vzhledem k vývoji cen elektřiny to byla šťastná volba.
Naopak v příštím roce má fixace ceny pomoct eliminovat rizika spojená s cenovými výkyvy. Jak dále Správa železnic uvedla, rámcové parametry aukce konzultovala s dopravci v rámci zřízené expertní skupiny pro elektrickou trakci na trhu s energiemi. Právě dopravcům následně Správa železnic náklady na elektřinu naúčtuje podle výše reálné spotřeby.
(dtr)