Osud kontroverzní legislativy o zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 začíná být nejistý. Proti návrhu se překvapivě postavilo „zelené“ Německo, které chce garance, že šanci dostanou také uhlíkově neutrální e-paliva. Švédsko v roli předsedající země EU raději nechalo klíčové hlasování odložit.
Informaci přinesl web EurActiv, který se zaměřuje na dění týkající se Evropské unie a jejích institucí. Přitom ještě nedávno se zdálo, že zákaz výroby a registrace dalších osobních aut se spalovacím motorem od roku 2035 je nevyhnutelný. Evropským parlamentem zákaz před dvěma týdny prošel, i když těsně.
Nyní do plánovaného zákazu „hází vidle“ spolkový ministr dopravy Volker Wissing z liberální strany FDP. „Evropská komise musí návrh upravit, aby umožnila registraci vozidel se spalovacím motorem i po roce 2035. Potřebujeme všechny možnosti včetně spalovacích motorů na e-paliva,“ uvedl Wissing. Řekl také, že toto oznámení by nemělo být pro Evropskou komisi překvapením, protože Německo po takové výjimce volá dlouhodobě.
Tím se ovšem zkomplikovalo chystané hlasování ministrů zemí EU plánované na úterý 7. března. Bez německého „ano“ je přijetí návrhu podle vyjádření německého poslance za Zelené Michaela Blosse nejisté. Polsko, Maďarsko a Bulharsko jsou totiž proti zákazu další produkce aut se spalovacím motorem a Itálie se chce zdržet hlasování.
Jak k tématu dodal agentura ČTK, tak ani Česká republika nepodpoří v Evropské unii úplný zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory. Dnes to v Berlíně po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. Řekl, že v otázce syntetických paliv bude Česko postupovat společně s Německem. Uvedl také, že obě země považují stávající návrh chystané unijní emisní normy EURO 7 za nerealistický a nepřijatelný.
Teď už chybí 65procentní většina
K přijetí návrhu je zapotřebí kvalifikovaná většina v Radě. Pro návrh by museli hlasovat ministři zastupující 55 procent členských států, ve kterých žije aspoň 65 procent obyvatel EU. To už není bez hlasu Německa, Itálie a Polska reálné. Pokud nebude přijat na první pokus, může Rada 27 členských států provést změny v návrhu a poslat jej zpět Evropskému parlamentu.
Původní návrh z loňského října přitom s e-palivy počítal. „Českému předsednictví se podařilo uhájit důležitý bod pozice Rady EU, tedy otevřít možnost prodávat nové automobily se spalovacím motorem jako alternativu k elektrickým vozidlům za předpokladu, že budou poháněny výhradně klimaticky neutrálními palivy. Tento požadavek je zohledněn v úvodním ustanovení tohoto nařízení,“ upozornil tehdy ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Evropský parlament však v polovině února odhlasoval návrh v nejtvrdší podobě, která spalovací motory zcela vyřazuje ze hry. Od roku 2035 musejí být všechny nová automobily a dodávky bezemisní, tedy s pohonem na elektřinu či vodík. Usnesení bylo po bouřlivém jednání přijato 340 hlasy pro, 279 bylo proti a 21 se zdrželo hlasování.
Proti návrhu hlasovaly zejména strany napravo od středu. „Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu,“ uvedl před hlasováním český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
Co jsou e-paliva a jak se vyrábějí? To lze popsat na příkladu pilotního projektu výroby této ekologické náhražky benzinu, kterou nedávno spustila společnost Porsche v Chile.
(red)