České dráhy vypsaly tendr za více než 42 miliard korun na dodávku až 90 nových elektrických vlaků. Dvoupodlažní jednotky chce státní dopravce využít hlavně v Pražské integrované dopravě, kde by měly nahradit současné soupravy City Elefant.
České dráhy v tendru poptávají vlaky kategorie EMU400. Více systémové elektrické jednotky by měly být schopny jezdit provozní rychlostí alespoň 160 kilometrů za hodinu. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místa pro cestující na vozíku, kočárky nebo jízdní kola. Součástí vlaku by měla být také klimatizace nebo komunikační a zabezpečovací systémy. Součástí zakázky by měla být také údržba vlaků. Podle podmínek zveřejněných ve věstníku bude vedle ceny rozhodovat také spotřeba nebo náklady na servis.
,,V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je konverze napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti,“ řekl k zakázce předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Dráhy před vyhlášením aktuálního tendru už v létě vypsaly také předběžné tržní konzultace, v nichž testovaly situaci na trhu. Podle tehdejší dokumentace chtějí nové vlaky této kategorie nakupovat nadvakrát. V období do roku 2030 až 90 souprav, v letech 2038 až 2039 dalších 30 jednotek.
(bar, čtk)