INZERCE

CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících Českých drah. Foto: České dráhy

Největší zakázka v historii Českých drah: státní dopravce poptává elektrické vlaky za více než 42 miliard korun

České dráhy vypsaly tendr za více než 42 miliard korun na dodávku až 90 nových elektrických vlaků. Dvoupodlažní jednotky chce státní dopravce využít hlavně v Pražské integrované dopravě, kde by měly nahradit současné soupravy City Elefant.

České dráhy v tendru poptávají vlaky kategorie EMU400. Více systémové elektrické jednotky by měly být schopny jezdit provozní rychlostí alespoň 160 kilometrů za hodinu. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místa pro cestující na vozíku, kočárky nebo jízdní kola. Součástí vlaku by měla být také klimatizace nebo komunikační a zabezpečovací systémy. Součástí zakázky by měla být také údržba vlaků. Podle podmínek zveřejněných ve věstníku bude vedle ceny rozhodovat také spotřeba nebo náklady na servis.

,,V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je konverze napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti,“ řekl k zakázce předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Dráhy před vyhlášením aktuálního tendru už v létě vypsaly také předběžné tržní konzultace, v nichž testovaly situaci na trhu. Podle tehdejší dokumentace chtějí nové vlaky této kategorie nakupovat nadvakrát. V období do roku 2030 až 90 souprav, v letech 2038 až 2039 dalších 30 jednotek.

(bar, čtk)