Při rekonstrukci pražského Barrandovského mostu silničáři poprvé v České republice použili speciální ultra vysokohodnotný beton (UHPC), který mostní konstrukci zajistí delší životnost, větší únosnost a zároveň ji lépe ochrání před zatékáním vody. Oprava Barrandovského mostu začala 16.května, letošní etapa potrvá 110 dní. Dopravní omezení stále trvají, Ekonomický deník přináší aktuální přehled linek PID.
Výhodou speciálního betonu, který byl při opravě mostu použit, je jeho schopnost se spojit s dosavadním betonem a zajistit tak ideální přenos zatížení mezi jednotlivými částmi konstrukce.
Navíc jeho extrémní pevnost umožňuje odolávat mnohem většímu zatížení ve srovnání s běžným betonem. ,,Díky tomu se zvýší únosnost a zatížitelnost mostu,“ řekl Richtr.
Pořizovací náklady jsou proti běžnému betonu vyšší, avšak do budoucna vydrží bez porušení několikanásobně déle, čímž sníží náklady na údržbu a oddálí budoucí rekonstrukci.
Na technologii ukládky, která trvala několik týdnů, spolupracovala TSK se stavební fakultou ČVUT.
,,K použití tohoto speciálního betonu jsme přistoupili při hledání nejlepšího technického řešení pro vyrovnání nivelety Barrandovského mostu. Při frézování asfaltových vrstev vozovky mostu bylo objeveno místo obvyklé tloušťky vozovkového souvrství zhruba 15 centimetrů na některých místech až 32 centimetrů asfaltu. Těch 17 centimetrů asfaltu navíc, který velmi negativně přitěžuje most bylo, nutno něčím nahradit,“ řekl ředitel Technické správy komunikací Pavel Richtr.
Dopravní omezení
V první fázi dělníci začali v květnu odstraňovat vozovku v jižní části jižního mostu a zbourali také nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Na jejím místě vzniká nová rampa. Auta po mostě jezdí v každém směru ve třech jízdních pruzích, místo běžných čtyř.
Nejvytíženější dopravní tepna v Praze
Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun.
Jana Bartošová