Již v září začne v mošnovském Ostrava Airport Multimodal Parku fungovat nové třídící centrum České pošty. Zcela jedinečný multimodální hub o velikosti bezmála 30 tisíc metrů čtverečních poskytne napojení na letištní, dálniční i vlakovou síť. Do Mošnova budou putovat zásilky především z Asie, odtud se rozvezou vlakem či kamiony po celé Evropě.
Investice za 100 milionů korun
Areál v Mošnově je největší investicí v moderní historii České pošty ve výši stovek milionů korun. Tímto krokem chce Česká pošta zásadně navýšit kapacitu balíkové sítě a zpracování zásilek a také vyřešit neuspokojivý stav logistické sítě v regionu.
,,Mošnov bude výkladní skříní nejen logistiky, ale celé České pošty. Naší strategií je maximálně využívat naši přepravní páteřní síť. Díky novému centru se logistický systém ještě více posílí a bude zásadní oporou České pošty. Unikátní logistická síť je to, na čem můžeme a chceme stavět naši budoucnost,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.
V Mošnově se počítá s novým balíkovým třídícím strojem s větším hodinovým výkonem a lepšími technologickými parametry, než mají současné stroje v regionu v Olomouci a v Ostravě. Díky tomu bude možné strojově třídit téměř 95 % balíkových zásilek (nyní toto číslo dosahuje v regionu 73 %).
„Nemá smysl draze opravovat zastaralá zařízení. Právě proto bude mošnovský hub vybaven strojem zcela novým, jeho instalace je naplánovaná na první pololetí roku 2023.“, říká Knap.
Blízko letiště i D 1
Celý komplex je navržený tak, aby operativa zaměstnanců na ploše byla co nejefektivnější. Celkem v Mošnově čeká 400 pracovních míst, z toho prvních sto by mělo začít v hale pracovat již během tohoto roku.
„V blízkosti se nachází mezinárodní letiště Leoše Janáčka a navazuje na leteckou dopravu, která posílí náš mezinárodní obchod. Další výhodou je nedaleká dálnice D1 a také železniční trať. K dispozici máme snadno dostupné kolejiště, které nám poprvé v historii České pošty pomůže otevřít kontejnerový terminál a obsluhovat kontejnerovou dopravu. Právě ta je jednou z našich strategických aktivit ve střednědobém horizontu,“ komentuje rozhodnutí Martin Kment, ředitel Divize logistiky České pošty.
Do nového areálu se přestěhují stávající třídící centra z Ostravy a Olomouce. Náklady na modernizaci těchto zastaralých přepravních uzlů, zvýšení jejich kapacit a modernizaci vybavení by byly neekonomické a jejich kolaps by podle současných trendů hrozil v řádu několika málo let. Při současných objemech balíkových zásilek již pracují za hranicí svých kapacit.
Jana Bartošová