Největší změny v podnikání přinese 21. květen 2022 podnikatelům v silniční dopravě, kteří jezdí do zahraničí vozidly s největší povolenou hmotností nad 2,5 tuny (tedy zejména dodávky). Nově budou na tyto podnikatele dopadat obdobné povinnosti jako na podnikatele provozující klasickou velkou autodopravu nad 3,5 tuny.
V důsledku přijetí nových norem Evropské unie, tvořících tzv. Balíček mobility, budou od 21. května 2022 nově na kategorii podnikatelů, kteří vykonávají povolání podnikatele v silniční nákladní dopravě výhradně vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny, avšak nepřesahující 3,5 tuny dopadat nové povinnosti.
Budou obdobné jako povinnosti vztahující se v současnosti na podnikatele v silniční dopravě provozující silniční nákladní dopravu pro cizí potřebu vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, pokud budou těmito vozidly provozovat mezinárodní dopravu nebo dopravu mezi dvěma místy na území jiného členského státu (tzv. kabotáž).
Vzhledem k tomu, že odpovídající novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, která provádí uvedené unijní normy v právním řádu České republiky, se prozatím nachází v legislativním procesu a bohužel tak s největší pravděpodobností nenabyde účinnosti do května 2022, ministerstvo dopravy představilo návrh řešení pro, kdo chtějí do doby přijetí vnitrostátní úpravy vykonávat povolání podnikatele v silniční nákladní dopravě dodávkami.
Pro ty, kteří podnikají ve vnitrostátní přepravě pouze s vozidly do 2,5 tuny se od 22. května 2022 nic nezmění.
Stejně tak jako pro dopravce, kteří provozují vnitrostátní dopravu s vozidly do 3,5 tuny nebo mezinárodní dopravu s vozidly do 2,5 tuny.
Pokud dopravce provozuje mezinárodní dopravu s vozidly nad 2,5 tuny a je držitelem oprávnění k provozování koncesované živnosti pouze v rozsahu předmětu podnikání „silniční motorová doprava – nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“, musí s ohledem na novou povinnost, zavedenou unijními předpisy, plnit zvláštní podmínky pro přístup na mezinárodní trh silniční dopravy a být držitelem tzv. eurolicence a jejích opisů.
Pro takového dopravce je nejvhodnějším řešením v co největším předstihu před květnem 2022, podat u příslušného živnostenského úřadu žádost o rozšíření předmětu podnikání o rozsah „silniční motorová doprava – nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“.
Díky tomu bude dopravce po udělení tohoto rozsahu podnikání splňovat zvláštní podmínky pro provozování živnosti ve smyslu zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (tzn. podmínku usazení, dobré pověsti, finanční způsobilosti a odborné způsobilosti) a následně také po nabytí účinnosti novely zákona o silniční dopravě, bude oprávněn bez jakýchkoli překážek podnikat jakožto podnikatel v silniční dopravě provozované ve vnitrostátní silniční dopravě vozidly o hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny, ale také vozidly o hmotnosti přesahující 2,5 tuny, avšak nepřesahující 3,5 tuny, která budou používaná v mezinárodní silniční dopravě nebo při kabotáži. Po novele zákona se předmět podnikání již upraví automaticky, a dopravce nebude muset na živnostenském úřadě dále nic prokazovat ani o změnu žádat.
V případě, že dopravce zvolí uvedený postup, bude pro něj nejvhodnější začít řešit, v co možná největším předstihu, splnění především podmínky odborné způsobilosti a následně splnění požadavků na usazení, dobrou pověst a finanční způsobilost. Více podrobností ZDE.
Změny se dotknou i přepravců, kteří provozují i mezinárodní dopravu s vozidly nad 3,5 tuny.
Za situace, že je dopravce v současné době oprávněn provozovat koncesovanou živnost v rozsahu předmětu podnikání „silniční motorová doprava – nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“ a současně v rozsahu předmětu podnikání „silniční motorová doprava – nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“, splňuje požadavky pro provozování mezinárodní silniční dopravy dodávkami.
Po nabytí účinnosti novely zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, bude rozsah předmětu podnikání automaticky rozšířen o provozování mezinárodní silniční dopravy dodávkami.
Ale pozor!
Pokud dopravce od 21. února 2022 provozuje velká vozidla a rovněž dodávky, je jeho povinností na tato vozidla prokazovat takzvanou finanční způsobilost, a to ve výši 900 eur na každou dodávku, kterou provozuje mezinárodní dopravu. Vzhledem k ustanovení zákona o silniční dopravě, je povinností dopravce prokázat finanční způsobilost na tato vozidla nejpozději do 31. července 2022, respektive po přijetí novely zákona o silniční dopravě do 31. srpna 2022.
V případě, že podnikatel v silniční dopravě velkými vozidly ustanovil odpovědným zástupcem osobu, která k němu nemá skutečnou vazbu (typicky se může jednat o smluvní vztah konaný mimo pracovní poměr např. na základě dohody o provedení práce), může tato osoba jako odpovědný zástupce řídit dopravní činnosti maximálně u čtyř různých podnikatelů v silniční dopravě a s vozovým parkem čítajícím celkem nejvýše 50 vozidel. Což nově znamená součet všech velkých vozidel, kterými podnikatel provozuje dopravu, a dodávek, kterými provozuje mezinárodní dopravu.
S ohledem na počet vozidel, která podnikatel provozuje, bude tedy možná nutné ustanovit odpovědným zástupcem osobu, která bude mít k podnikateli skutečnou vazbu. Nová osoba odpovědného zástupce se hlásí živnostenskému úřadu, který ji musí schválit (odpovědný zástupce musí mít odbornou způsobilost a dobrou pověst). Více podrobností ZDE.
(ede)