Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Třebonín – Kaplice nádraží. Stavba nahradí současnou silnici I/3, která už je kapacitně nevyhovující vzhledem s velké dopravní intenzitě a silné nehodovosti.
Stávající silnice má nevyhovující směrové a výškové uspořádání a je na ní mnoho úseků, na kterých dochází k častým nehodám. Nová dálnice jako čtyřproudová komunikace zvýší bezpečnost a plynulost provozu a obyvatelé okolních obcí se dočkají snížení hlukové zátěže i exhalací z dopravy.
„Stavba navazuje na již budovaný dálniční obchvat Českých Budějovic a v realizaci je tedy nyní souvislý třicetikilometrový úsek D3. Zbývající dva úseky k hranicím s Rakouskem plánujeme zahájit v příštím roce a na konci roku 2025 by tak měla být jihočeská část dálnice D3 kompletně hotova,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Dálnice D3 je součástí mezinárodní silnice E55, která vede z Helsingborgu přes Berlín do Prahy a dále pokračuje do Salzburgu, Benátek a Kalamaty. Je také součástí globální sítě TEN-T, evropského dopravního koridoru, který spojuje severní a jižní Evropu.
„Jihočeské ŘSD dělá maximum, aby se motoristé v roce 2025 dostali po dálnici až na rakouské hranice. Děkuji zároveň kraji i místním samosprávám za spolupráci při přípravě. A lidem z regionu za trpělivost při výstavbě“, sdělil ministr dopravy Martin Kupka.
Budovaný úsek z Třebonína do Kaplic je spolufinancován v rámci Operačního programu Doprava 2021-2027 z Fondu soudržnosti.
Úsek dlouhý necelých 9 kilometrů vyjde na téměř 2 miliardy korun. Zhotovitelem stavby je Metrostav Infrastructure.
Jana Bartošová