V minulém roce Správa železnic zmodernizovala 186 přejezdů. Rok 2021 současně znamenal konec přejezdů na silnicích 1. třídy, které dosud byly chráněny jen výstražnými kříži. Poslední z nich byl modernizován na trati z Čáslavi do Třemošnice.
Počet přejezdů nově vybavených zabezpečovacím zařízením se závorami se podařilo v porovnání s předchozím rokem zdvojnásobit na sedmdesát. V případě 28 přejezdů šlo o křížení železnice s pozemní komunikací zabezpečené původně výstražnými kříži.
Celkem 38 přejezdů na síti Správy železnic bylo pro vyšší bezpečnost osazeno světelnou a zvukovou signalizací. Řada dalších prošla významnou obnovou technologické, případně stavební části. Celková investice do modernizace vyšla na téměř 2 miliardy korun.
„Zmírnění následků nehod dokládá, že nastavený trend zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech má význam a také v následujících letech bude patřit k našim prioritám. Na přejezdech loni zemřelo téměř o třetinu méně lidí než v předešlém roce, počet zraněných osob klesl z 93 na 69,“říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní záměr dokončit modernizaci plných dvou stovek železničních přejezdů byl nepříznivě ovlivněn i celkovou situací na stavebním trhu. Na dokončení rozpracovaných akcí tak dojde v průběhu letošního roku, stejně jako na další projekty ke zvyšování úrovně zabezpečení železničních přejezdů.
Jana Bartošová