Bývalý testovací pilot americké společnosti Boeing byl obžalován z podvodu v souvislosti s kauzou letadel 737 MAX. Podle prokuratury oklamal Federální úřad pro letectví (FAA), když mu zprostředkoval nepřesné a neúplné informace o systému stabilizace letu MCAS, informovala agentura AP. Vadné fungování tohoto systému podle úřadů vedlo k tomu, že dva stroje 737 MAX v letech 2018 a 2019 havarovaly. Nehody si vyžádaly 346 obětí.
Pilot Mark Forkner pracoval jako hlavní technický pilot Boeingu pro program MAX. Prokuratura se domnívá, že pilot zlehčoval výkon systému, aby se firma vyhnula rozsáhlému a nákladnému dodatečnému výcviku pilotů. Podle vyšetřovatelů by další výcvik cenu každého stroje navýšil až o jeden milion dolarů (21,8 milionu korun).
„Forkner ve snaze ušetřit Boeingu peníze údajně regulátorům nesdělil zásadní informace,“ uvedl texaský prokurátor Chad Meacham.
Kvůli možnému podvodu vůči FAA pak systém nebyl zmíněn v manuálech pro piloty a dalších výcvikových dokumentech.
Devětačtyřicetiletý pilot by měl dnes stanout před soudem ve Fort Worth v Texasu. Pokud ho soud shledá vinným ve všech bodech obžaloby, hrozí mu až 100 let za mřížemi.
V roce 2016 Forkner jinému zaměstnanci Boeingu řekl, že MCAS je při testování v letovém simulátoru „do očí bijící“ a „nekontrolovatelný“. FAA to ale nesdělil.
„Takže jsem regulátorům v podstatě (nevědomě) lhal,“ napsal Forkner ve zprávě, která se v roce 2019 dostala na veřejnost.
První stroj 737 MAX společnosti Lion Air se zřítil v říjnu 2018 v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo přitom všech 189 lidí na palubě. Při havárii v březnu 2019 se krátce po startu z Addis Abeby zřítilo letadlo stejného typu letecké společnosti Ethiopian Airlines, nehodu nikdo ze 157 lidí nepřežil. Systém stabilizace letu MCAS při haváriích kvůli vadnému senzoru letadla opakovaně posílal prudce dolů, posádka nad nimi nedokázala udržet kontrolu.
(čtk)