INZERCE

Pokud by se práce na přeložce ropovodu zdržely, je Správa státních hmotných rezerv (SSHR) připravena uvolnit nouzové zásoby ropy. Ilustrační foto: Pixabay

Při plánovaném výpadku dodávek ropy do Litvínova má pomoci stát. Využití státních zásob v pondělí projedná vláda

Zásoby ropy ze státních rezerv mají letos v listopadu případně pomoci při plánovaném výpadku dodávek ropy do litvínovské rafinérie společnosti Orlen Unipetrol. Zhruba týden do ní nepoteče ropa kvůli stavbě nového silničního obchvatu, který z obce Církvice na Kutnohorsku odvede tranzitní dopravu mezi Kolínem a Čáslaví. Kvůli stavbě bude třeba udělat asi 300metrovou přeložku ropovodu Družba. 

Unipetrol provoz neodstaví, udělá si zásoby ropy, které by měly výpadek pokrýt. Samotná přeložka má být hotová za šest dní, tři dny jsou rezerva. Teprve poté by došlo na státní zásoby. Jejich možné využití v pondělí probere vláda.

Jen pojistka

„K plánovaným přeložkám ropovodu na základě potřeb zadavatele občas dochází, nicméně žádná podobná dosud realizovaná akce nebyla uskutečněna za plného provozu rafinérie. Litvínovská rafinérie bude předzásobena na dobu devíti dnů, z toho samotná realizace přeložky je plánována na šest dnů. Věříme, že akce se uskuteční bez komplikací, podaří se ji podle stanoveného harmonogramu realizovat a zápůjčku ropy ze zásob Správy státních hmotných rezerv, která je pouze pojistkou pro případnou mimořádnou událost, nebude nutno využít,“ uvedla už dříve mluvčí státního provozovatele ropovodů Mero Radomíra Doležalová.

Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho mluvčí Nina Ledvinová letos v červenci řekla, že předpokládané náklady na provedení ochrany a přeložku ropovodu jsou asi 25 milionů korun. Obdobně se podle ní na mnoha stavbách ŘSD řeší překládky jiných inženýrských sítí, například vodovodů, kanalizací nebo plynovodů. 

„V tomto případě se jedná o poměrně specifickou méně častou překládku ropovodu,“ uvedla Ledvinová.

Práce na obchvatu

Při dlouhodobé přípravě stavby obchvatu byla podle ní vybrána současná trasa jako nejvhodnější. „Nelze tedy uvažovat o zcela odlišném vedení trasy s téměř nereálným a tím i neefektivním vyhnutím se křížení s trasou ropovodu,“ dodala Ledvinová. 

Práce na obchvatu začaly loni na podzim, zprovoznění se očekává v polovině září příštího roku. Náklady jsou podle dřívějších informací téměř 445 milionů korun bez DPH.

Mluvčí společnosti Orlen Unipetrol Pavel Kaidl řekl, že o plánované stavbě obchvatu je firma informována a je ve spojení se všemi zainteresovanými partnery: „Přerušení dodávky ropy pokryjeme z vlastních zásob. Pro případ neočekávaného prodloužení realizace přeložky máme připraven záložní plán tak, aby kontinuita dodávek pohonných hmot pro český trh byla zajištěná.“

Nouzové zásoby ropy

Pokud by se práce na přeložce ropovodu zdržely, je Správa státních hmotných rezerv (SSHR) připravena uvolnit nouzové zásoby ropy, uvedl její předseda Pavel Švagr. Česká republika má aktuálně zásoby ropy a ropných produktů na 92,97 dne. 

Důležitost těchto zásob se podle správy naposledy ukázala v květnu 2019, kdy se právě v ropovodu Družba objevila kontaminovaná ropa a přeprava ropy musela být zastavená. Celý měsíc pak do Česka nepřitekla žádná ruská ropa a země se musela spolehnout právě na nouzové zásoby SSHR.

čtk