Z Plzně budou od prosince, od nového grafikonu, vyjíždět nové osobní a spěšné vlaky na Beroun, Klatovy a Karlovy Vary. Plzeňský kraj doufá, že spolu se započatou kompletní obnovou výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží za 670 milionů korun přilákají nové cestující na železnici. Kraj nové spoje objednal u Českých drah, které uspěly v soutěži.
„Od prosince vyjedou nové vlaky, RegioPantery, mezi Klatovy, Plzní a Berounem. Půjde o osobní a spěšné vlaky, které objednává Plzeňský kraj. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy. Budou stavět ve všech stanicích a pro dopravní obslužnost mají velký význam. V Berouně budou navazovat na další vlaky směrem na Prahu,“ uvedl náměstek hejtmana Plzeňského kraje Pavel Čížek.
Stovka za kilometr navíc
Vlaků z Klatov do Plzně a do Berouna bude včetně těch náhradních jedenáct. Vzhledem k tomu, že půjde o soupravy nakoupené bez dotace, bude kraj platit vysokou cenu za jeden kilometr, oproti starým soupravám o sto korun na kilometr víc, což je způsobené hlavně odpisy vlaku.
Do ceny se promítne také nejmodernější evropské zabezpečení ETCS. Nárůst bude podle Čížka poměrně značný, ale komfort se výrazně zvýší, protože jde o vlaky klimatizované, nízkopodlažní s možností připojení na wi-fi a dobíjení.
„A díky zabezpečovacímu systému jsou i bezpečnější,“ dodal. Vinou růstu nákladů dá kraj příští rok na vlakovou dopravu zhruba o sto milionů korun více než letos.
Evropská dotace
Současně s nimi vyjedou také v prosinci nové spěšné vlaky směrem na Mariánské Lázně, Cheb a Karlovy Vary. „Domluvili jsme se, že dva budou v barvách Karlovarského a dva v barvách Plzeňského kraje, protože jsme to připravovali společně,“ uvedl Pavel Čížek.
Vlaky měly vyjet už v červenci, ale kvůli covidu je výrobce nestihl včas dodat. „Ale naplánovaný dopravní koncept, tedy častější spojení na této trase, už běží. Zajišťují ho zatím soupravy RegioShark. Nové vlaky RegioPanter vyjedou až v prosinci,“ uvedl.
Na ně se naopak podařilo získat dotaci z Evropské unie, takže tam cena za kilometr je významně menší, protože jsou nižší odpisy. Životnost obou vlaků se počítá na třicet let.
V Plzeňském kraji nasadily České dráhy od roku 2018 nové vlaky z Plzně na Horažďovice –devět elektrických vlaků RegioPanter, díky nimž se zvýšil počet cestujících o dvacet až třicet procent. Plzeňský kraj platí všem dopravcům za objednané kilometry a tržby za jízdné jsou jeho příjmem. Pokud inkasuje od cestujících méně, musí dopravcům doplácet více z rozpočtu.
čtk